In die jaren was de BR 23 naast de V200 een zeer populair model. Mijn Br 23 was toen al voorzien van een rookgenerator en dat maakte indruk op vriendjes. Ik noem hem toch 'mijn BR 23' omdat ik de van de vier jongens uit ons gezin de enige ben waarbij het treinenvirus door de jaren heen is gebleven. Ik heb van alles geprobeerd en niets heeft er (gelukkig) geholpen. Er zijn echt ergere dingen die je in het leven kunnen overkomen. Daarnaast kan ik er ook weinig aan doen. Mijn ouderlijk huis is gelegen aan de spoorlijn Gouda -Utrecht (een van drukste lijnen van Nederland). Mijn slaapkamer bood uitzicht op de spoorlijn. Overdag iedere 5 minuten een trein en 's nachts denderden de goederentrein, de olietreine uit Drenthe en de chloortreinen voorbij (logés konden bij ons de eerste twee nachten van al dat treinverkeer nooit slapen). En dan krijg je als 4 jarige een elektrische trein om mee te spelen... Vanaf die tijd hoorde Märklin-catalogus tot mijn standaard werk. Volgens mijn broers heb ik vele jaargangen uit mijn gekend.
Dit is niet de gekleurde versie van 'mijn BR 23'. Als dat zo was, ging ik mijn brood verdienen met upgraden van oude Märklin-locs. Nee, dit is mijn nieuwe BR 23. Eigenlijk geheel onverwachts aan het locomotieven bestand van Lokaalspoor 6 toegevoegd. Zeker als je weet dat er een 'locstop' voor het lokaalspoor-6-bedrijf tot nader order was in gesteld.
Maar er is wel 'een Rauchsatz 7226'bij aangeschaft; want eigenlijk moet iedere stoomloc kunnen roken. Inbouwen schijnt een kwestie van 'plug and play' te zijn. bij deze rookgenerator.
Dat deze BR 23 van een nieuwe generatie is mag wel blijken uit deze foto en de foto's die volgen...
Ik kom nog even terug op bovengenoemde 'locstop'. De aanschaf van deze BR 23 is daar geheel mee in strijd, ik geef het toe! Weinig consequent en totaal ongeloofwaardig. Maar... soms komen er gewoon dingen op je pad; kansen die je wel moet grijpen. En deze BR 23 was er zo een.
Eigenlijk is de aanleiding treurig. Een van de hofleveranciers van het Lokaalspoor 6 gaat er mee stoppen. Op de website van H&H-modelbouw zag ik staan: 'Opheffings-uitverkoop met kortingen tot 50%'. Omdat ik jarenlang een goede band heb gehad met deze leverancier, besloot ik langs te gaan om afscheid te gaan nemen en misschien stond er voor de Lokaalspoor-6-baan nog wel iets bij?
Ik dacht de modelbouwwinkel in een treurige sfeer aan te treffen. Niets was echter minder waar; de sfeer was opgetogen en luchtig. De eigenaar vertelde met glimmende ogen dat hij, na sluiting van zijn toko, de ruimte gaat ombouwen tot een soort modelspoorwalhalla met afmetingen van ongekende omvang. Toen was ook voor mij de kogel door de kerk en was ik even later met mijn nieuwe BR 23 op weg naar huis.
Bij thuiskomst was zelfs mijn vrouw het met mij eens dat ik zo'n kans toch niet voorbij kon laten gaan. Adieu H&H modelbouw te Gouda. Het ga je goed. Ik hoop dat je nog lang zult genieten van de modelspoorhobby.
2 opmerkingen:
Hoi Ad, wat een prachtige aankoop, ik hoop dat je daar veel plezier van mag beleven! Ik heb slechts 1 lok met een 39 nummer (een echte sinus motor?) en die rijdt heel erg fraai, ik verwacht dat jouw 23 ook uitstekend rijdt! Ik vind zelf de loks met geluid ook heel leuk, toch een extra dimensie, hoewel ik dan direct ga opbiechten dat die loks niet de grootste afstanden afleggen, omdat het geluid ook een beetje afleid. En de rookgenerator heb ik eigenlijk ook nooit aan.
De nieuwe 23 vind ik ook een heel fraai model, ik ben deze helaas tot op heden niet tegen gekomen, anders zou ik er ook de aankoopstop tijdelijk voor opschorten. Nu rest natuurlijk alleen nog de vraag naar een filmpje en je veel plezier met deze mooie aankoop te wensen!
Vriendelijke groet
Frank
Frank, bedankt voor je reactie. De BR 23 met geluid was niet in de aanbieding. Daarnaast vind ik het geluid inderdaad soms een storende optie. Ik weet ook niet of de extra kosten er voor zou hebben (i.v.m. de voorgenomen locstop). En het filmpje komt nog in deel 2 😊.
Een reactie posten