Lokaalspoor Vroeger

Lokaalspoor Vroeger

Gouda - Schoonhoven

Waarom Lokaalspoor Vroeger?

De pagina Lokaalspoor Vroeger is spontaan ontstaan. Jan stuurde mij een tweetal emails Op zich niet zo bijzonder dus. Het eerste met een You Tube video; het tweede met een foto. Beide hebben als onderwerp de stoomtram Gouda - Schoonhoven. In Gouda liggen de roots (notabene langs de spoorlijn Gouda  - Utrecht)  Mijn slaapkamer, in het ouderlijk huis, lag direct langs de spoorlijn. Het ouderlijk huis ligt op zo'n 5 minuten lopen van het NS station Gouda Vind je het gek dat ik 'iets' met treinen heb? Ja, want ik ben de enige in het gezin die er een treinentic aan over heb gehouden. Op zich valt er heel goed mee te leven hoor! Als kind speelde ik vroeger regelmatig in de ruïnes van het oude stationnetje aan het andere uiteinde van de straat. Het enige wat er nog stond, was iets dat leek op een kelder. Verder was een braakliggend terrein en met kerst stond daar  de kerstboomverkoper... Dat is zo'n beetje de vage herinnering. Nu staat er op dezelfde plek de zogenaamde Panorama-flat. Na het bezoek aan de Intermodellbau 2012 in Dortmund stuurde Jan mij deze e-mails en dat prikkelde mij als spoorwegfan tot een nieuwe pagina: Vroeger. Ik hoop gaandeweg meer info over dit tramlijntje te vinden.
Heeft u als lezer(es) (digitale) informatie; dan is deze welkom op lokaalspoor@hotmail.com. De stoomtram reed van 1914 - 1942 op de lijn.
Het station in Gouda van de stoomtram op de hoek van de Karnemelksloot en de Eerste Kade.


Onderstaande links geven nog veel meer informatie over de stoomtram Gouda - Schoonhoven:

Station Gouda en andere spoorse zaken in Gouda

Foto van het NS Station in gouda van voor de de Tweede Wereldoorlog
Deze foto us van na de Tweedewereldoorlog. In de oorlog is het stattion gebombardeerd en na de oorlog is de boven verdieping niet meer herbouwd.
De spoorlijn Gouda -Utrecht doorsnijdt de stad, en om de twee stadshelften met elkaar te verbinden werd naast het station de tunnel gebouwd. Eigen lijk gaat het hier om een dubbel viaduct ( een voor het spoor en de andere voor de Noothoven van Goorstraat). De tunnel gaat verdiept onder deze viaducten door en verbind de beide delen van Gouda met elkaar. De straat aan beide zijden van de tunnel wordt Spoorstraat genoemd. Links op de foto de garage van de Gebr, van Zevenhoven. In in het midden van de foto de Katholieke kerk, die vroeger aan de Kleiweg stond.

Als je vroeger rechtdoor vanuit de tunnel richting het de markt reed, kwaam je op de Kleiweg. Ook op de KLeiweg lagen tramrails.

Foto van de paardentram Gouda-Bodegraven (1910). Deze vertrok vanaf het stationsplein naar Bodegraven.

Halte Zevenhuizen-Moerkapelle

Het station (halte) Zevenhuizen-Moerkapelle, gelegen aan de lijn Gouda - Den Haag Cs speelt ook een belangrijke rol in mijn leven. Mijn huidige woonplaats is in de directe nabijheid van deze vroegere halte gelegen. Zelf heb ik deze halte niet meegemaakt. Mijn schoonvader bracht vroeger wel de suikerbieten van  zijn boerderij naar de losplaats om van daar de bieten per spoor naar de suikerfabriek te laten vervoeren. 
 stationsgebouw (1868-1944)
Type Voorburg laag gebouw, overwegend als woning in gebruik. Ingang in een van de eindgevels, dit is identiek is aan soetermeer-zegwaard architect: A.W. van Erkel.
Geopend op 1 mei 1870.
Gesloten op 15 mei 1938
Voor bietentransport bleef het station tot zeker in de jaren 50 in gebruik.



Mogelijk in zicht als nieuwe halte bij een transferium. Gekoppeld aan de Noordelijke Dwarsweg, waar deze met een onderdoorgang de hooggelegen Rijksweg en met een overweg de spoorlijn kruist. De overweg moet dan een onderdoorgang worden waaraan de stedenbaanhalte wordt gesitueerd.

(*foto's en informatie van www.stationsweb.nl ).

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is altijd leuk om deze oude foto's te zien.
Als ik op het filmpje klik, krijg ik de melding dat deze privé is. :(

Ad zei

@Lokkie:
Het filmpje is inderdaad privé (geworden). Ik kan het zelf ook niet meer afspelen; jammer!