vrijdag 10 februari 2012

Lokaalspoor 6 saneert




Aanschaf Märklin set 43598 NS dubbeldeksrijtuigen
(afbeelding van Märklin)

Vandaag heeft Lokaalspoor 6 de set NS dubbeldeksrijtuigen  bij H&H Modelbouw in Gouda besteld. De oude stam van 5 Lima- dubbeldeksrijtuigen (Panda) is verkocht. Het ombouwen van de Lima rijtuigen bleek toch wel een dure en riskante operatie te worden. Zo duur zelfs, dat besloten is om de Lima set te verkopen en de Märklin dubbeldekkers aan te schaffen. De.leveringsdatum is op dit moment nog niet bekend; verwacht wordt dat het toch wel een klein jaar zal duren.

Naast de Lima dubbeldeksrijtuigen zijn ook de goederen wagons met brandweer containers en voertuigen , de Leonhard Weiss, bakwagens en ketelwagens verkocht. Momenteel staan de Roco NS sneltreinwagons periode III nog de verkoop.

De sanering in de hoeveelheid van het rijdend materieel speelde al een poosje. De (onverwachte) komst van de Märklin NS dubbeldeksrijtuigen heeft dit idee versneld. De hoeveelheid van de goedere wagons is te groot, om ze straks allemaal een plaats op de Lokaalspoor 6 baan te geven. Een aantal wagons horen meer in het 'My world'segment.
De Lima dubbeldeksrijtuigen hebben inmiddels een fraaie update gekregen in de vorm van de Rivarossi dubbeldekkers.
Bij mijn Lima dubbeldekkers moest de schijnwerpers/sluitlichten werkend gemaakt worden, een functie decoder worden ingebouwd, verlichting in de wagons, sleepcontacten en/of stroomgeleidenende koppelingen. Daarnaast is het best lastig om de wagons op een goede manier open te maken.

Daarnaast is de Central Unit en de Control 80f verkocht, omdat de functie van deze apparaten al een aantal jaren geleden overgenomen is door een Uhlenbrock Intellibox en de Uhlenbrock Freddy. 

Het wagonpark is nu een stuk overzichtelijker geworden.




2 opmerkingen:

FRANK103 zei

heel bewonderenswaardig, zo'n opruiming! Ik heb door de jaren heen alleen de verzameling uitgebreid, een spoorbaan waarop al mijn materiaal past zal er nooit komen.
Ik heb recent de rivarossi dubbeldekker gekocht voor marklin, als ik de omwisseling van de wielen en de nog te kopen functiedecoder meetel (voor de verlichting) is de marklin dubbeldekker een veel beter alternatief! Met de 1700 met sluitlichten.
Misschien moet ik ook maar eens een opruimingsactie gaan houden....

Ad zei

Ik liep al een poosje met de gedachte. Toen las ik op de Märklin iste over de komst van de NS dubbeldekker, ik dacht dit is het moment om mijn Lima dubbeldekker op te ruimen en nog wat ander rijdend materieel. Dat is redelijk goed gelukt. Ik heb nu nog een set van 4 Roco neltrein rijtuigen in de kleur zeegroen. Soms moet je wel wat geduld hebben... De wagons waren allemaal in prima staat en de prijs zeer redlijk (ongeveer 2/3 v/d nieuwprijs. Het blijft altijd een gok. Soms moet je wat opruimen, om weer wat overzicht te krijgen.