vrijdag 31 januari 2014

Roco 68711 - ACTS 6703

Lokaalspoor 6 proudly presents....

De HLD 62 is een Belgische locomotief met dieselelektrische aandrijving. Tussen 1961 en 1966 zij er 136 aan de NMBS geleverd. Ze reden voornamelijk op de niet geëlektrificeerde lijnen en werden voor zowel personen- als goederenvervoer gebruikt. Bij de indienstname van motorwagens type 41 werden ze 2003 buitendienst gesteld. In de de goederendienst werden ze vervangen door de serie 77. Een aantal locs werd vernummerd tot serie 6700 en kwam in dienst bij ACTS.

H'm ja, als je regelmatig op het Lokaalspoor 6 weblog kijkt, dan  komt toch onwillekeurig de vraag boven: 'Hoe zit het nou met die locstop; dit lijkt de tweede overschrijding te worden'. Laten we er nu maar niet om heen draaien; het is gewoon een feit! Lokaalspoor 6 is de ACTS 6703  (Roco 68711) rijker!
En wat een schoonheid hè! Roco maakt goed gedetailleerde locs, die ook nog een als een zonnetje rijden en dat voor een schappelijke prijs. Als er dan ook eens een mooie korting aan het prijskaartje hangt, dan is de verleiding wel heel moeilijk te weerstaan. Niet dus...
Naast de DB BR 23 is deze loc overgenomen van Modelspoorwinkel 'H&H-modelbouw' te Gouda. Jammer dat ze begin juni 2014 hun winkel gaan sluiten. Fijn dat modelbouwers uit Gouda eb omgeving nog waardevolle aankopen voor hun hobby kunnen doen. 
De ACTS 6703 is een digitale loc met MFX-achtige decoder, schakelbare verlichting.  (koplampen en sluitlichten). Optrekken en afremmen zijn digitaal te regelen.   


Aan de onderzijde de bekende fluister sleper, waardoor de loc geruisloos rijdt. Beide draaistellen zijn aangedreven. De wielen, aan de buitenzijde van de draaistellen, hebben antislipringen. De loc heeft voldoende trekkracht.

NMBS 6306 en 6329 te Kinkempois
Aantal136
Nummering6201-6333 en 6391-6393
FabrikantLa Brugeoise et Nivelles
In dienst1961-1966
AsindelingBo'Bo'
Spoorwijdte1435 mm
Massa80 ton
Aslast20 ton
Lengte over buffers16790 mm
Maximumsnelheid120 km/u
Aandrijvingdieselelektrisch
Vermogen1030 kW
Trekkracht212 kN
Tractiemotoren4
MotorfabrikantGeneral Motors
TreinbeïnvloedingMemor, TBL 1+, TBL 2
(tabel overgenomen van Wikipedia)



 




4 opmerkingen:

FRANK103 zei

Erg mooie lok Ad, ik ben laatste maanden ook naar zo'n fraaie diesel aan het kijken, dat is toch een lok die bij niemand mag ontbreken! Deze acts lok staat ook bij meneer Harlaar voor een scherpe prijs, tot op heden heb ik hem - met veel moeite - kunnen laten staan, omdat ik zelf een geel groene belgische lok nog iets mooier vind. En dan eigenlijk ook de oude Nohab (bolle neuzen). Maar deze blauwe acts uitvoering is ook erg fraai, en die heeft door grote delen van nederland gereden, dat heeft de nohab waarschijnlijk nooit gedaan. Veel plezier met deze mooie uitbreiding en ga zo door met de aankoopstop!

Ad zei

Nog ff en ik zal ook naar Harlaar moeten. Gelukkig heb ik Zevenspoor nog als hofleverancier/prefered supplier. Nou ja, in Rotterdam en Den Haag zitten ook nog een paar treinenboeren. Misschien kom ik je bij Harlaar nog wel tegen.

FRANK103 zei

Hoi Ad,

Hier heb ik Huider in Heerhugowaard en Two4toys in Wormerveer, die hebben niet veel aanbiedingen (lees: helemaal geen aanbiedingen!) en zijn mij te duur, ANW in Medemblik heeft rare openingstijden en heeft geen Marklin, ik moet dus noodgedwongen naar Harlaar, die overigens ook niet zoveel mooie aanbiedingen heeft. Er is dus helaas niet zoveel keuze meer :-(
Nog verder rijden voor leuke aanbiedingen doe ik doorgaans niet, dan ben ik mijn voordeel kwijt bij de benzinepomp, zodat ik laatste jaren vooral treinen koop op de beurs (Eurospoor, Rail ed) en via marktplaats/3railforum. Het is helaas niet anders. Als ik de staatsloterij win dan ga ik direct voor de HUSA 1600 en voor de dubbeldekkerset met de 1773, een HUSA 6400 en een Belgische NOHAB met geluid (is als nieuw model aangekondigd voor 2014). Maar ik vrees dat het bij wensen blijft!
Zevenspoor ben ik een keer geweest, die leek me ook niet heel voordelig en sla ik op de beurzen meestal over. Toch maar een keer afspreken bij Harlaar dus!

Ad zei

Ha Frank,
Zevenspoor is voor mij het dichtsbij. En omdat ik er wel regelmatig kom, mazzelt hij me weleens. De prijzen liggen inderdaad op adviesprijsniveau.bWat dat betreft is het jammer dat H&H in juni definitief stopt; aardige mensen en vaak net wat voordeliger dan Zevenspoor. De prijzen op Marktplaats vind ik ook niet mis. Vooral de recentere modellen zijn relatief duur in verhouding tot de nieuwprijs; maar soms kun je het treffen. Op de beurzen kom ik bijna nooit meer. Alleen Dortmund ben ik de laatste jaren geweest. Ga in de voorjaarsvakantie waarschijnlijk wel naar Rail in Houten