zaterdag 26 maart 2016

Railion DB Logistics BR 294 - Märklin 37904

Railion DB Logistics BR 294-075-7

Märklin 37904

Tweede rangeerloc

Al een tijd je vond ik dat er op de Lokaalspoor-6-baan behoefte was aan tweede rangeerloc.. Naast de BR 362-888-0  (V60)nog een loc met telexkoppeling voor de zwaardere rangeerklussen; een loc die met gemak een langere trein tegen de oprit naar het opstel- terrein kan trekken/duwen. De keuze viel daarbij al snel op de BR 294 (V90) Märklin 37904. Toevallig kwam ik een betaalbaar model op Marktplaats tegen. De deal was snel rond en dus ben ik de loc gaan ophalen.

Informatie BR 294 (V90)

Naast de V60, kwam er in jaren 60 bij de DB een behoefte aan zwaardere rangeerloc. Vanaf 1964 ontwikkelde de firma MAK (Vosloh) de serie V90.
De V90 heeft een 12 cilinder-dieselmotor (810 kW/1100pk), afgeleid van de V100. Omdat het hier een rangeerloc betreft, werd van het inbouwen van treinverwarming afgezien. Vanaf 1968 werd de serie |V(90bij de DB als serie 290 geregistreerd.

Model Märklin 37904 (techniek/functies)

  • Sinusaandrijving via cardanassen op beide wielstellen.
  • Motor zonder koolborstels (onderhoudsarm).
  • Mfx-decoder (naam BR 294 075-7).
  • ABV: instelbare optrek- en afremvertraging.
  • Instelbare maximum snelheid.
  • Elektronische instelling van de locparmeters.
  • Rijrichting afhankelijke verlichting (lichten en sluitlichten).

BR 294 (You Tube)




Link Wikipedia:

  • https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_V_90


4 opmerkingen:

FRANK103 zei

Wat een schitterend doordachte en vooral nuttige aankoop Ad! Met zijn soepel lopende sinus motor en telex koppeling zal deze lok heel wat uurtjes rangeerplezier opleveren! Ik heb in Nederland nog nooit een 290 gezien, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij hier niet gebruikt wordt of kan worden, zeker nu een belangrijk deel van onze 6400 naar het buitenland zijn verdwenen.
Op mijn spoorbaan rangeer ik met de stoomlokjes van de bouwserie 81, en bij zware opdrachten met een 85. Maar bij mijnvalt dan ook niet zoveel te rangeren. Ben benieuwd naar foto's van de nieuwe aanwinst op de baan!
Geheel toevallig was gister mijn zwager Marco bij ons, die had een Roco 290 bij zich om eens te laten rijden, zelf heeft Marco geen spoorbaan. Die was ook fraai! Mijn voorkeur zou echter ook gaan naar een Marklin uitvoering, die is er, dacht ik, zelfs met geluid!

Ad zei

@Frank, dit is de 37904 (zonder geluid; 37905 is volgens mij met geluid). Ik liep hier toevallig op Marktplaats tegen aan. De vorige eigenaar ruimde zijn treinen op. Dit was het laatste exemplaar. Alleen Nederlands is al geruime tijd verlaten. Het is nu grensoverschrijdend Nederlands, Duits en een beetje Belgisch geworden.

Ad zei

@Frank(2), wat het rangeren betreft, dat moet nog allemaal wel gerealiseerd worden. Op dit moment staat de baanbouw van de Lokaalspoor-6-baan even stil. Vanaf half april hoop ik weer met 'vol stoom' de bouw weer op te pakken. Dan is alle andere drukte voorbij en krijg ik hopelijk weer meer tijd voor de spoorbaan.

FRANK103 zei

@Ad: ik hoop dat half april het buitenseizoen weer een beetje begint, met een fraai treinenboek in de tuin!
Jouw 290 is een klasse fraaier om te zien dan het roco exemplaar dat op mijn blog te zien is. Oorspronkelijk is het prijsverschil daar waarschijnlijk ook naar, maar marktplaats maakt hele fraaie modellen soms heel betaalbaar! De rijeigenschappen van de roco zijn wel heel behoorlijk, maar dat zullen die van jouw lok zeker ook zijn!