zaterdag 19 augustus 2017

Por favor! (1)


Alstublieft, de vakantie zit er weer op. De opbrengst is een geheugen(kaart) vol herinneringen. 
Tijdens onze vakanties maken wij vaak gebruik van het openbaarvervoer. Dit jaar bestond de vakantiebestemming uit Alicante (Spanje), Costa Blanca.
Vanaf  AlicanteTerminal ging de reis naar Elx Parc, zo'n half uur met de trein. Elx, of Elche is een stad  in de buurt van Alicante; bekend om zijn palmenbos                            
Alicante Terminal heeft in het nabije verleden betere tijden gekend. Een groot aantal sporen op het emplacement zijn opgebroken. Dat komt vooral door de komst van de hogesnelheidstreinen, waardoor de bestaande sporen gedeeltelijk overbodig zijn geworden.
Langs de perrons zie je voornamelijk het gebruikelijke Spaanse stoptreinmaterieel.
Van goederenvervoer is (ook hier) geen spoor meer te bekennen.
Wat Alicante Terminal wel interessant maakt, zijn de hoge snelheidslijnen die vanuit dit station vertrekken.
Renfe kent verschillende productgroepen voor hogesnelheids vervoer.  Altaria zijn getrokken Talgo-treinen over het bestaande Spaanse breedspoor.
De hoge snelheid over bestaand spoor wordt hier bereikt met behulp van de kantalbakconstructie. Renfe gebruikt hiervoor de Talgo-rijtuigen. De uiteinden van deze Talgo-treinen bestaat agregaat rijtuigen. Deze voorzien de systemen in de treinen van de nodige energie. Talgo is een Spaans product. De Deutsche Bahn maakt voor haar nacht treinen ook gebruik van kantelbakrijtuigen van Talgo. 
De Altaria-treinen worden veelal getrokken door Siemens locs, die afgeleid zijn van de DB serie BR 120.

De diesel-elektrische locs van de serie 334 fungeren ook regelmatig als trekkracht voor de Talgo treinen. Deze locs zijn bij Vossloh Valencia gebouwd. Sinds 2016 is dit bedrijf in handen van het Zwitserse Stadler Rail. Renfe beschikt sinds 2004 over 28 van deze machines.
Naast het bestaande station bouwt Renfe een aparte terminal voor de AVE-hogesnelheids treinen. Je moet hier net zoals op het vliegveld inchecken. Zonder geldige ticket kom je niet op de perrons voor de AVE-treinen. Ongeveer een halfuur voor vertrek kun je inchecken. Er zijn aan boord twee klassen: Business en Tourist.  

Het AVE materieel bestaat voornamelijk uit treinstellen van de fabrikanten Alstom en Bombardier.

De reis Alicante Terminal - Elx Parc duur ongeveer een half uur.

Kom je uit station, dan sta je meteen tegen over het palmbos. Elx, met palmbos, botanische tuinen en een lange geschiedenis is de moeite waard om te bezoeken



2 opmerkingen:

FRANK103 zei

Geweldig verslag Ad, zelf ben ik nog nooit in Spanje op vakantie geweest, ben zelfs maar 1 keer in Spanje geweest, met de trein op doorreis naar Portugal (eigenlijk dus 2 keer, ook weer terug van Portugal naar Frankrijk), maar heb nu wel een beeld van de Spaanse spoorwegen!
De van de 120 afgeleide lok (renfe bouwserie 252) is ook fraai, ik dacht even iets te kunnen roepen over de bouwserie 127 waar hij op lijkt, dat is het prototype van de Siemens Eurosprinter, maar volgens de Spaanse wikipedia is deze lok ontwikkeld voor de 127. Zo heb ik weer iets geleerd op de vroege zondagmorgen!
Vriendelijke groet,
Frank

Ad zei

Frank, we zijn nooit te oud om van elkaar (en Wikipedia) te leren. Bedankt voor leuke reactie! Nu komt 'Por favor (2)'.