dinsdag 22 augustus 2017

Aan de oevers van de Schelde

Naast de vakantie in Spanje ben ik met Eline, die ik hier zonder toestemming noem, een weekend in Antwerpen geweest. Ooit, moest ik tijdens een problematische reis, richting Parijs, in Antwerpen Cs overstappen op de Thalys. De bedoeling was om in Rotterdam Cs al de Thalys naar Parijs (Gare du Nord) te nemen. Door een stroomstoring in Rotterdam vertrok de Thalys vanuit Antwerpen. Nadat we een aantal uren op Rotterdam Cs hadden gebivakkeerd, kregen we van de NS het advies om met de stoptrein trein naar Roosendaal af te reizen ( er was op dat moment al weer wat treinverkeer vanuit Rotterdam Cs mogelijk) en vanuit Roosendaal de NMBS-stoptrein naar Antwerpen Cs te nemen. In Antwerpen Cs zijn we bijna letterlijk op de Thalys gesprongen en toch nog in Parijs gekomen. Van het toen pas verbouwde Antwerpen Cs hebben toen weinig mee gekregen...
Antwerpen is een prachtige stad met veel grandeur. Het station, bijgenaamd de Kathedraal, wilde ik daarom nog eens een keer beter bekijken. Die gelegenheid deed zich in de vakantie voor.
Dus heb ik het station maar eens grondig op de foto gezet. Met een selectie wil ik de trouwe volgers van dit weinig nieuwswaardige blog  op de hoogte houden.
Ook het Belgische treinmaterieel heb ik vastgelegd op zo'n compact geheugen kaartje vastgelegd.
Met name de nieuwe kleurstelling van het NMBS-materieel bevalt mij wel. Ik heb er wel een zwak voor. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten; maar ik vindt zo'n Siemens Desiro (?) best gaaf om te zien.
Het wat oudere materieel wordt ook gebruikt voor het gebruik voor illegale reclame-uitingen. Dat is jammer.

Op de foto de e-loc 2759 tussen twee stammen NMBS dubbeldeks treinen. Ik moet zeggen een indrukwekkend om te zien vertrekken.
En wat een menigte mensen komen er bij aankomst uit zo'n treinsamenstelling.
Ik heb geruime tijd moeten wachten tot een foto kon maken.
Natuurlijk stond er ook een Thalys, met Gallische vrienden, langs het perron.
Een Railpool loc bracht ons met de IC+ weer terug naar Rotterdam.
We hebben genoten van eenvoudige, doch smaakvolle Bourgondische maaltijden (hier schuilt toch wel een kleine  tegenstelling in) in Antwerpen. Voldaan, en een paar kilo's zwaarder (niet van de bagage) kijken we terug op het bezoek. Dat wordt dus labrador Nina de komende weken weer wat langer en uitgebreider uitlaten. Nou ja, zij vindt het geen probleem. Iedereen dus tevreden. Hier is dus weer sprake van een zogenaamde win-win-situatie.


2 opmerkingen:

FRANK103 zei

Leuke rapportage Ad, en, toeval bestaat niet, ik ben vandaag in Antwerpen geweest. Uiteraard het cs bezocht, maar niet lang genoeg om treinen op de foto te zetten. Over het Meiri gelopen, langs modelspoowinkel Verschooten die op dinsdag gesloten is, naar het Steen.
Foto's binnenkort op een zeker blog. Maar voor de treinenfoto's moet ik bij jou zijn, dat is duidelijk!

Ad zei

Frank, ik heb ook voor de etalage van de treinenwinkel van Herman Verschooten gestaan aan de ingang van de Parkeergarage aan de Meir. Was op zondag en dus was de winkel ook gesloten. Ga zeker nog een keer daar kijken. Ga je overigens zaterdag naar de treinenbeurs in Houten?