spoortafel
Een belangrijke wijziging betreft de aanpassing aan de rechterkant van de spoortafel . Aan deze kant is de spoortafel 20 cm langer/breder geworden. De lengte van de spoortaal is dus nu 4.40 m i.p.v. 4.20 m. |Het smalle gedeelte aan de rechter kant is daarmee ook 20 cm breder geworden. Het verlengen van de spoortafel kan natuurlijk niet zo maar ongestraft gebeuren; de ruimte voor een verlenging met 20 cm was aanwezig.
baanplan
De aanleiding voor de verlenging aan de rechterzijde is de helling van niveau 2 (rood) aan de rechterkant. Het stijgingspercentage van deze helling betrof ruim 4,5%. Daarbij kruiste deze helling ook nog het onderliggende spoor van niveau 1 (grijs). Het was allemaal wat krap bemeten. Ik heb ook nog overwogen om het spoor van niveau 01 aan de rechterzijde 1-1,5 cm verlaagd in de spoortafel neer te leggen. Uiteindelijk heb ik daar niet voor gekozen; het was een bewerkelijke ingreep en leverde hoogte verschil tussen bij de kruising van beide niveaus op.
niveau 0
Er is dus gekozen voor een verlenging van de spoortafel gekozen. Dat betekende dat de sporen van het schaduwstation (onder) en de helling (boven) met een lengte van K-rails 2200 (18 cm) werden verlengd.
niveau 1
De kruising van de helling aan de rechterzijde was daardoor niet meer noodzakelijk. Van het een komt het ander. Om de helling aan de rechterzijde minder stijl te maken, heb ik de wisselstraat met de twee gebogen wissels van de linker kant naar de rechter kant van het station (niveau 1) verplaatst. De wisselstraten aan beide zijden van het station zijn 'omgewisseld'.
Bovenstaande veranderingen hebben ook een gunstige uitwerking op de baanlengte voor het station op niveau 0.
6 opmerkingen:
Hoi Ad, ja, dat is een hele verbetering. Ik zou alleen nog eens kritisch naar het grote station op niveau 0 kijken, waar had je bijvoorbeeld het stationsgebouw en het stationsplein gedacht? Of zijn die alleen fictief aanwezig? En voor een automatische treinloop is het naar 4 perronsporen brengen van het grote station misschien wel aan te raden. Kortere stoptreinen stoppen dan op de 2 buitenste sporen terwijl langere intercity's heel kort stoppen op de binnenste lange sporen. Hoe lang je de sporen ivm detectie precies moet maken, dat weet ik ook niet. Bij de spoorbaan van neef Erik zijn we nu begonnen met de bezetmelding, maar omdat hij zijn booster heeft opgeblazen, duurt het mog even voor we kunnen testrijden.
vriendelijke groet,
Frank
Ha Frank, bedankt voor je reactie. Het station met plein komt boven ( aan de Noordzijde te liggen). Het vierde spoor is een optie. Ik heb nog een 4-tal 6017 booster liggen. Die wil ik kwijt. Ik heb namelijk een ESU-booster gekocht (MFX). Misschien heeft Erik interesse. Ik hoor het wel.
Hoi Ad, heb je een indicatie wat je voor de boosters wil vangen? Zal ik dan aan Erik doorgeven.
Ik wil ze alle 4 verkopen voor €35,- p/st. Van twee ben ik de platte kabel kwijt. Moet ik nog ff opzoeken.
Daarbij heb ik ook nog 4x de b.b.h. trafo's in de aanbieding (à € 35 p. st.); boosters en trafo's in één koop € 260,-
Frank, ik heb inmiddels ook de twee platte verbindingskabels.
Boosters en trafo's in een koop voor nu voor € 240,- (excl. verzendkosten; ophalen kan ook).
Een reactie posten