zaterdag 11 februari 2017

Baan in uitvoering 40 - Aanvang bouw schaduwstation

Vandaag, zaterdag 11 februari 2017, ben ik begonnen met de bouw van de nieuwe spoorbaan. Als eerste onderdeel voor de bouw van baan staat het schaduwstation op het programma.
Het schaduwstation bestaat uit 5 sporen, 8 links aftakkende wissels in combinatie met 2 kruiswissels. De sporen, tussen de inrij- en uitrijwissels, hebben een lengte van 2,34m. De toeleidende bogen bestaan uit 2231 (buitenbocht) en 2221 (binnenbocht) baanstukken.
Om een goed beeld te krijgen van de lengte van het schaduwstation, heb ik de rails los op het multiplex neergelegd.  Een drietal treincombinaties zijn op de rails gezet. De langste trein is de groen D-trein ( V221 met 5 D-rijtuigen).
De foto's geven een duidelijk weer dat deze treincombinaties met gemak op deze sporen kunnen staan.
De V221, met de D-trein aan de haak, is de langste trein van de drie en heeft een lengte van ongeveer 1,63m.
De verwachting is; dat de treinen op de Lokaalspoor-6-baan, in de regel niet veel langer zullen zijn. Dat betekent dat de sporen van de andere twee stations voldoende lengte hebben.
De V221 op de foto's is overigens een nieuwe aanwinst. Het is de tweede V221 op de Lokaalspoor-6-baan. Het gaat hier om een loc met dieselgeluid. 


5 opmerkingen:

FRANK103 zei

Mooie aanwinst, die 221! Is dit een Piko exemplaar of een zware metalen marklin lok? Wat betreft het schaduwstation, omdat de sporen van 2 kanten ingereden kunnen worden zul je ieder spoor minimaal moeten indelen in 3 segmenten, een groot middelste segment, waar de trein geparkeerd staat, en aan beide zijden een stukje spoor waar de computer de trein stil moet zetten. Dat beperkt helaas de maximale lengte van de treinen! Bij neef Erik zijn we ook druk bezig de bezetmelding aan te sluiten, dat gaat helaas over enkele tientallen opstelsporen x 2 segmenten, bij elkaar vele tientallen aan te sluiten blokken.

Ad zei

Frank, bedankt voor je ad-viezen. Ik ben inderdaad aan het nadenken over de beveiliging v/h schaduwstation. De V221 is een Märklin (uit een set; dus zonder o.v.p.). Heeft neef Erik nog interesse in de boosters en trafo's. Ik ga ze binnenkort te koop aanbieden. Over de prijs valt te praten.

FRANK103 zei

Hoi Ad, dan is het vast dezelfde 221 als die hier op zolder staat, schitterende lok, maar wel erg gevoelig voor vuile rails. Ik zie Erik dinsdag weer, zal de boosters ter sprake brengen!

Ad zei

Ik hem wel even getest op een stukje spoor. Er moet nog wel wat aan de instellingen gebeuren.

FRANK103 zei

Hoi Ad, Erik heeft geen boosters meer nodig denkt hij. Vriendelijke groet, Frank