zaterdag 21 januari 2017

Baan in uitvoering 38 - Een nieuw begin met WinRail X3

Lokaalspoor-6-baan oud
Nog even een terugblik op de oude Lokaalspoor-6-baan. Dit is wel het oorspronkelijk ontwerp. De laatste versie kende een aantal uitbreidingen. Toch ben ik bij het ontwerpen van de nieuwe baan van dit ontwerp uit gegaan. Een aantal elementen zijn ook weer terug te vinden op de nieuwe baan.
De belangrijkste reden om de oude baan af te breken was de niet consequent doorgevoerde indeling in blokken. Gaandeweg de bouw kom je er achter dat, er voor een goed functioneren van de baan, meer 'systeem' in moet zitten. Technisch werkte het geheel wel bedrijfszeker. Een andere reden voor het bouwen van een nieuwe baan was de bereikbaarheid. van de wissels in 'het schaduw station'. Bij de vervanging van een defecte wisselaandrijving moest ik me in allerlei bochten wringen, om er enigszins bij te kunnen. Wat dat betreft krijg ik mijn leeftijd een beetje tegen... Last, but not least is de bekabeling. Bij de nieuwe baan hoop ik het aantal meters draad beperkt te houden.spoortafel.
de spoortafel
Toen eenmaal het besluit genomen was om de baan af te breken, was ik van plan om een nieuwe spoortafel te bouwen. Daar zie ik echter van af. De belangrijkste redenen vormen een besparing van tijd en kosten. Het huidige frame van de spoortafel is wel geen toppunt van schoonheid; maar met wat eenvoudige aanpassingen nog wel goed te gebruiken.
 Lokaalspoor-6-baan nieuw
Op de  bovenstaande tekening is het totale sporenplan van de nieuwe spoorbaan te zien. Er is gekozen voor een indeling in grofweg twee niveaus. Deze worden hieronder toegelicht. De hoogte getallen staan in millimeters naast de baandelen vermeld.
 Lokaalspoor-6-baan  nieuw - niveau 01
Op niveau 01 begint het sporenplan, onderaan de tekening, met een 5-sporig schaduwstation. De beide wisselstraten zijn  goed te bereiken voor onderhoud. Verlaat je het schaduwstation aan de linker zijde en volg je het spoor, dan kom je bij het station 01 met emplacement. Het emplacement bestaat uit een rangeerterrein met wat opstelsporen. Aan de linkerkant is ook nog een industie-/havenspoor.
Lokaalspoor-6-baan nieuw - niveau 02
Volg je het spoor vanaf het station 01  naar rechts; dan gaat het traject 120mm om hoog en bereik je het station 02. Omdat de ruimte hier beperkt is, zal met name de bebouwing hier in half reliëf zijn. Aan de linkerzijde is nog  een wissel met een spoor voor de verzorging van de stoomlocs van de museumspoorwegmaatschappij, die vanaf dit station vertrekt.

Het is nog wel een kaal sporenplan. Seinen, enz. ontbreken nog. De bouw van de baan zal op korte termijn beginnen. Het startpunt is de bouw van het schaduwstation.

WinRail X3
Het ontwerp van het baanplan van de oude Lokaalspoor-6-baan was met de software  WinRail 8 gemaakt. Het zin de toenmalige computer met de software niet meer in mijn bezit. Het voordelen van WinRail 8 zijn  de betaalbaarheid en de aanwezigheid van een Nederlandstalige handleiding. Helaas is de Nederlandse importeur gestopt met de leverantie.
Vanwege de goede ervaringen met deze software, heb ik besloten de huidige softwareversie WinRail X3 (oktober 2016)  bij de ontwikkelaar (Blumert) in Duitsland te bestellen. Nadeel is wel dat je dan een alleen een Duitstalige handleiding hebt. Met Google-vertalen kom je wel een eind; maar je moet de letterlijke vertaling wel aanpassen naar een vertaling met de juiste technische termen. Ik heb tot nu toe alleen de passages, die ik echt nodig had, in het Nederlands vertaald. Er is ook een Engelse versie beschikbaar.
Nog steeds vind ik WinRail een goed alternatief voor het duurdere Wintrack.


2 opmerkingen:

FRANK103 zei

Hoi Ad, een groot ovaal geeft lekker veel rijlengte! Wel een paar opmerkingen: je grote station op het lage niveau is erg kort, vooal door de helling aan de rechterkant, die wringt met het spoor waar hij overheen moet. Je schaduwstation moet er altijd een aftakkende wissel bereden worden, meestal de kruiswissel. Bij m-rails is een kruiswissel niet de meest betrouwbare wissel, ik vermoed dat hij dat in c-rail ook niet is. Eigenlijk zou je de trein zo weinig mogelijk aftakkende wissels moeten laten berijden.
Ik zou in jouw ruimte waarschijnlijk op niveau 0, waar nu je grote station ligt, het schaduwstation bouwen, en zo'n 20 centimeter erboven het zichtbare station. Treinlengte lok met 5 of 6 rijtuigen (max 2 meter). De rest van de ruimte zou ik de hellingen onderbrengen, dat geeft alle ruimte voor scenery en een mooi paradespoor. Natuurlijk kan een haven ook, en een bergstation.
Succes!

Ad zei

Ha Frank,

Allereerst bedankt voor je reactie. De ruimte die ik heb is inderdaad beperkt. Het grote station 01 op niveau is qua lengte inderdaad niet overdadig. Maar een trein met een lengte van rond de 2m moet er wel kunnen staan. Ik heb het zojuist nog even nagerekend.
Wat betreft de helling aan de rechterkant. Dat heb ik nagemeten; met mijn K-rails, op een de kurkbedding is 9 cm hoogte ruim voldoende (e-locs met de de panto's max. omhoog).
Het schaduwstation heb ik juist op die plek gedaan vanwege de goede bereikbaarheid. Met de kruisingen/aftakkingen bij K-rails heb ik goede ervaringen. Ze veroorzaken niet meer ontsporingen dan andere railsegmenten. Niveau 1 op 20 cm boven niveau 0 vraagt een helling van minimaal 5m (= 4%). Dat is echt te veel voor de ruimte die ik heb. Daarbij komt, dat het een Nederlands landschap wordt. Omgerekend naar de werkelijkheid betekent 20 cm hoogteverschil, zo'n 17,4m.