De Fyra (serie V250), gebouwd door het Italiaanse Ansaldo Breda, zijn we al bijna weer vergeten. Het heeft ook maar drie maanden op de HSL-Zuid rondgereden. De NMBS is nooit bijster enthousiast geweest over dit project met NS-Hispeed: een hoge snelheidstrein met een eigen smoel.
Op korte termijn moest er uitgekeken worden naar een vervanger. Omdat de V250-ers ook geruime tijd te laat werden geleverd, had NS-Hispeed bij Angels Trains een 12-tal Traxx locomotieven (Bombardier) gehuurd., De locs reden met Prio-rijtuigen tussen Amsterdam en Brussel over de HSL-Zuid. Toen de serie V250 door Ansaldo Breda werd afgeleverd werden Traxx-en uit de HSL-dienst gehaald. Dat was maar voor drie maanden. Door de vele gebreken werd de hele serie V250 terzijden gesteld en later naar Italië retour gestuurd. Augustus 2013 bestelde NS 19 Traxx locs bij Bombardier in het Duitse Kassel. De keuze was op deze locs gevallen omdat het een beproefde loc-serie was en snel te leveren.
De serie is toegelaten voor een topsnelheid van 140 km p/h; voor gebruik op de HSL-Zuid werd dit verhoogd naar 160 km p/h.
De NS 186 009 van Märklin is een geslaagd model geworden, met veel extra functies. Het is de eerste Märklin loc op de Lokaalspoor-6-baan, die aandrijving heeft op alle vier assen. Voor Märklin is dit overigens imiddels een beproefd concept.
Je krijgt veel functinaliteit voor een, naar Märklin-begrippen, nette prijs. Het is een soort instap-model. Märklin noemt dit zelf 'de Start-up serie'. Nu maar afwachten hoe de loc zich op de langere termijn zal houden.
Uiterlijk ziet de 186 009 er prima uit. De loc heeft haar eerste rondjes op de baan gereden en ook daar was niets op aan te merken. Misschien een heel slimme zet om de modelspoorhobby weer wat meer betaalbaar te maken.
De komende tijd komt er weer meer nieuws over de bouw van de Lokaalspoorbaan. Het Power Pack wacht op aansluiting van de baan, er moeten een tweetal kl eine zaken hersteld worden. Daarna wordt het vastleggen en aansluiten van de rails, signalering en beveiliging van de bovenbaan weer aangepakt.
Op dit moment wordt er nog nagedacht over de vervanging van de huidig Intellibox. Eventuele kandidaten voor de opvolging zijn de Märklin CS2 (of misschien al de CS3?), de ECos van Esu of de Intellibox II van Uhlenbrock. Prijstechnisch gezien is de laatste een het beste alternatief; zeker gezien het feit dat de baan op de computer is aangesloten en met iTrain wordt bestuurd.
Advies altijd welkom
2 opmerkingen:
Gefeliciteerd met deze mooie aankoop!
Dat ze een model van 199 euro een instapmodel durven te noemen is eigenlijk wel ernstig, volgens mij is 199 euro best een boel geld voor een modeltrein. Ze kijken vast naar de 299 euro die een 'gewone' modelspoorlok kost. Voor de lagere prijs is de aankleding van het dak minder fraai uitgevoerd, missen er een boel opschriften en is de aandrijving ook minder verfijnd. Mijn SBB Cargo hobbylok heeft wat moeite met de M rails, de Belgische 28 gaat er probleemloos overheen, maar ook deze NS 186 lijkt soms problemen te hebben met de wissels. Alles overziend vind ik deze lok de betaalde 179 euro (aanbiedingprijs) zeker waard, ik ben van plan deze lok veel meters op mijn spoorbaan te laten rijden!
Frank, ik denk dat je gelijk hebt. Voor mij is de (aanbieding)prijs ook nog een behoorlijk bedrag. Als ik naar het kijk, vind ik die ook minder verfijnd; de aandrijving moet ik ook nog ervaren. Ik hoorde kort na de bestelling v/d loc dat er een tweede (luxere) serie 186 door Märklin zou worden geproduceerd. Daarna, niets meer over gehoord. Op de k-rails nog geen problemen ondervonden. Toch vind ik het een goed initiatief van Märklin.
Een reactie posten