zaterdag 17 oktober 2015

Märklin 37635 - ACTS MAK 1206

 

Driemaal MAK/Vosloh locomotieven 

De serie diesellocomotieven van MAK (Machinefabrik Augsburg Kiel) is uitgebreid met een tweede loc van de serie 1206.
De serie 1206 is de sterkere broer van de NS 6400- serie. Het gaat hier om de uitvoering met dieselhydraulische aandrijving. De NS 6400/6500 serie zijn diesel elektrische locomotieven.
Deze loc is van (oud) spoorververvoerder ACTS (Afval Container Transport Services). De ACTS reed de treinen naar de VAM in Wijster. Later reed het bedrijf ook container treinen vanuit Rotterdam naar de terminal in Veendam.
ACTS is overgenomen door HUSA. Inmiddels heeft HUSA zich teruggetrokken uit het vervoer per spoor.
 De MAK 1206 is de tweede ACTS- los op de Lokaalspoor-6-baan.
 Het is de tweede MAK 1206, naast de Struktonloc 'Carin'.
In totaal rijden er nu 3 MAK -locomotieven van Märklin op de Lokaalspoor-6-baan. De ACTS loc heeft een FMX-decoder. De Strukton 'Carin'en de NS-Cargo 6513 hebben beiden nog een decoder met dipswitches. Bij de NS- loc staat de cabine iets verder naar het mdden geplaatst. Märklin heeft bij de MAK 1206-gebruik gemaakt van de basis van de NS serie 6400/6500. De locs zijn daardoor even lang, terwijl de serie 1206 in de werkelijkheid langer is da de NS serie 6400/6500.

4 opmerkingen:

FRANK103 zei

Fraaie lok! Eigenlijk kan je niet genoeg van deze werkpaarden op zolder hebben staan! Zelf heb ik de 6513 van marklin en de portfeeders van Piko, ik zou de Husa er nog wel bij willen hebben.

Ad zei

Frank, ik liep tegen deze toevallig op Marktplaats aan. Een gloed nieuwe loc bij modelspoorzaak Het Oude Station. Was zo'n aanbieding die je niet kan voorbij laten gaan. Ik probeer nu wel de aanschaf van locs te beperken.

FRANK103 zei

Hoi Ad, dat zeg ik thuis ook altijd, maar Marklin brengt zulke mooie spullen uit.... Heb je die diesellok van RRF al gezien? Die is ook erg fraai! En dan die 01 met boxpok wielen. Hachelijk!

Ad zei

Frank, hou op. Elke keer neem ik me voor dat het voorlopig de laatste is... Die RRF en stoomloc met Bopox wielen zijn inderdaad mooi. Ik hou me in maar...