zondag 25 oktober 2015

Rome

Ik ben in de herfstvakantie een klein weekje in Rome geweest. Helaas is er in Rome (te)veel te zien..., waardoor het geplande bezoek aan Rome Termini  geskipt werd. Toch nog wel even een foto van de buitenkant. De Hop-on, hop off bus kwam er gelukkig langs. Ik bespaar de trouwe bezoeker van dit blog de foto's van alle bezienswaardigheden.
Een bezoek aan het Vaticaan mocht niet ontbreken. Deze foto van een Romeinse spoorlijn, is gemaakt vanaf het dak van de Sint Pieter.
Il papa Francisco heeft vanaf het dak van de kerk een prachtig uitzicht over de stad. Er valt heel veel te zien. Zo ontdekte ik dat de Francisco waarschijnlijk naast zijn taak als kerkvorst in zijn schaarse vrije tijd (model)spoorhobbyist is. Hij houdt meer van de grote schalen. Schaal Z, H0 of I is allemaal te klein. Schaal 1:1 is zijn schaal.
 In de achtertuin heeft Francisco een bescheiden emplacement met bijpassend station. Allemaal met veel gevoel voor realiteit. Niet zoals de meeste spoorhobbyisten een emplacement vol gepropt met rails en wissels. Nee allemaal heel goed doordacht en volgens de werkelijkheid. Een spoorweghobbyist pur sang! Mooi toch?


3 opmerkingen:

FRANK103 zei

Hoi Ad, leuk hoor, zo'n stedentrip. Zolang je jouw Feijenoord tshirt maar thuis laat is Rome erg gezellig. Gemiste kans dat je Rome Termini overgeslagen hebt, hoewel ik die Italiaanse treinen doorgaans niet zo fraai vind (lees: ik vind ze gewoon lelijk). Dan zijn er in Rome veel leukere dingen te bezoeken! Overigens heb ik vanaf de kupolo de paus echt zien vliegen. In zijn helicopter. Nu je weer thuis bent en het weer erg herfstig wordt heb je weer tijd voor de spoortafel. Tijd voor een update!

Ad zei

Frank, ik ben bezig met het aansluiten van het powerpack. Dat is niet zo spectaculair nieuws als het station van het Vaticaan. Termini had ik graag willen bekijken, maar ja er was gewoon te veel te zien in Rome en ik was (gelukkig) niet alleen; dus moest ik me aanpassen aan het schema van de rest van het gezelschap (willen hier overigens niet genoemd worden) Dat shirt uit Rotterdam trek ik niet aan. Ik heb eigenlijk niets met het voetbal (onvoorstelbaar; maar zulk soort wezens lopen er hier ook nog rond) Het (oude) FS materieel ziet er qua vormgeving en kleurstelling inderdaad niet uit. Soms kunnen dingen bij mooi worden door hun lelijkheid. Denk maar aan de Fiat Multipla, ziet er niet uit door zijn opvallende vormgeving.

Unknown zei

Hallo Ad, Leuke vakantieplaatjes vanuit een mooi Rome. Voor mij wel een bekende stad veel vis gelost in de smalle straatjes. Maar er zijn genoeg bezienswaardigheden dat je in een klein weekje niet alles kan zien.
Leuk je gisteren weer eens gesproken te hebben, dat we elkaar weer gaan treffen.
We houden contact, succes met het aansluiten van de powerpack.