zaterdag 19 september 2015

Baan In Uitvoering 34 - PowerPack

Power Pack
Deze keer weer een boeiende aflevering uit de serie 'Baan In Uitvoering. Aflevering 34 (BIU 34) en voorlopig is dit nog niet de laatste...
Misschien is plaatsing van dit bericht  wat voorbarig. De bedoeling was om een blogbericht te plaatsen bij de oplevering van het powerpack. Ik ben bang dat de volgers van dit blog dan nog een tijd hadden moeten wachten. En dus 'gooien'we er gewoon maar een extra berichtje tegen aan.
Het powerrack is een kastje van een bekende Zweedse meubelgigant, wiens naam ik pas ga noemen wanneer er een vet sponsor contract is afgesloten (modelspoor is nou eenmaal een dure hobby en de Lokaalspoor kids moeten ook van de meest elementaire levens behoeften worden voorzien).
Op de bovenste plank van het kastje staat trafo 1 met 3 boosters. Trafo 2 t/m 5 staan op de middelste plank. Op de onderste plank moet nog een 6e trafo komen.

  • Trafo 1 t/m 4 : baanstroom met digitaalsignaal (via telefoonaansluiting 1 en 2 = wit)
  • Trafo 5 magneet artikelen (telefoonaansluiting 3 = zwart)
  • Trafo 6 verlichting (telefoonaansluiting 3 = zwart)
Naast de telefoonaansluitingen een ventilatierooster, met daarachter een ventilator (van)een computer. Het powerrack staat met de open zijde tegen de ventilator aan, zodat de de plank met boosters extra goed wordt gekoeld.
Powerrack en computer vormen de besturingsplek.

4 opmerkingen:

FRANK103 zei

Heel doordacht allemaal Ad, ik vrees dat dit het deel van modelspoor is waar ik de ballen van begrijp en ook niet zoveel geld aan uit wens te geven. Een deel van mijn lokjes heeft last van kortademigheid door mijn verkeerde zuinigheid, vooral de ram tee is met geen kanon vooruit te branden. Ik ga dus goed opletten hoe jij de spanning op de baan regelt, misschien moet ik iets vergelijkbaars doen!

Ad zei

Frank, de boosters en de meeste trafo's heb ik allemaal tweede hands via Marktplaats ed. Dat heeft een fractie v/d nieuw prijs gekost. Het kastje nog geen € 30,- (bij die Zweedse meubelgigant). De grootste uitgave was eigenlijk de aanschaf v/d (zwenk)wieltjes en de telefoon aansluitingen voor de voeding van de baan, magneetartikelen en de (straat)verlichting. Ik heb al zo vaak gehoord dat een modelspoorbaan niet goed functioneert door een gebrekkige stroomvoorziening. Ik probeer het op deze wijze op een betaalbare manier te voorkomen.

Unknown zei

Hallo Ad,

Nu eindelijk eens de tijd genomen om je blog te bekijken maar wat een info zeg.
Allemaal netjes te volgen met mooie duidelijke foto´s.
Las wel even over komkommertijd maar dat geldt hier ook weleens.
Hopen gauw weer eens te kunnen afspreken om ervaringen uit te kunnen wisselen.
Ik vond het erg leuk om je opbouw aan je modelbaan live te mogen bezichtigen en wat zeker de moeite was.

Succes met de verdere opbouw, tot ziens.
Groet Wim.

Ad zei

Ha Wim, bedankt voor je reactie. Ik heb je zojuist een whatsapp gestuurd. Ik hoop binnenkort jouw vorderingen met de modelbaan ook weer eens live te bekijken. Ik hoor nog wel van je.