De nieuwe NS Traxx serie 186 moet het Fyra-debacle snel doen vergeten. Märklin brengt met de 36622 een betaalbaar model op de markt. Een mooie locomotief met een behoorlijk aantal functies.
Er is dus ook voor de Lokaalspoor 6 baan een exemplaar besteld...
De serie 186 locs zijn bestemd voor de tractie van reizigerstreinen van NS (International). In 2005 werd eerste serie geleased bij Angel Trains door het toenmalige NS High Speed Alliance. Zij zouden dienst doen tot de aflevering van Fyra treinstellen V250 van het Italiaaanse Ansaldo Breda. De snelheid werd tot 160 km p/h verhoogd.
December 2013 heeft NS zelf 19 Traxx locs serie 186 bij Bombardier besteld. De eerste loc zijn (in NS-stijl) in de tweede helft van 2014 afgeleverd.
NS Traxx 186 001 (foto Wikipedia)
4 opmerkingen:
Hoi Ad, mijn exemplaar heb ik ook besteld bij meneer Harlaar. Dit is een model dat echt niet mag ontbreken op de moderne Nederlandse modelspoorbaan! Alleen wanneer de loc uitgeleverd gaat worden was niet bekend. Marklin wilde de loc alvast aankondigen om te voorkomen dat alle klanten voor de producten van de concurrenten gaan (roco, piko, acme). Door de loc te bestellen kreeg ik ook een indrukwekkende korting van 20 euro. En uiteraard is het weer een eenmalig model. Rare jongens die Duitsers van Marklin! Hachelijk?
Frank, jij ook gelukgewenst met de aankoop. Ik moet wel bekennen dat de NS Traxx deels financier met de verkoop van twee DB exemplaren (BR 212 en BR 120).
Mijn exemplaar heb ik ook met de € 20,- korting gekocht bij mijn huidige huis leverancier. Ik denk dat er ook nog wel een stam Hispeed wagons door Märklin bij geleverd gaat worden. En met deze uitrusting, voor deze prijs mag de loc niet ontbreken in de verzameling. Wanneer de loc geleverd wordt, vind ik niet zo boeiend.. We zien wel.
@ad: de 120 en 212 passen toch niet in de verzameling? Als je toch eens een fraaie 120 over jouw baan wilt zien rijden, dan stuur je me maar een mailtje, kom ik een bak koffie bij je drinken en neem ik mijn 120 wel mee. Een 212 moet ik ooit nog kopen voor mijn baan, maar dan wel een beige blauwe hoogvermogen loc!
Ik zie de nieuwe 186 zeer regelmatig op sloterdijk voorbij rijden, inmiddels meestal met geel blauwe rijtuigen. De fyra/prio kleuren daar neemt ns op korte termijn afscheid van. Maar marklin moet wel eens komen met een stuurstand. Mijn 186 gaat dus geel blauwe icr rijtuigen trekken.
Frank, De 120 Heb ik voor een mooi prijsje kunnen kopen.Er moets wel e.e.a. aan gebeuren. De sleper was slecht, een koppeling was kapot, koolborstels ware nagenoeg versleten en de motor was behoorlijk vervuild. Maar uiterlijk ziet hij best nog netjes uit. Ik heb bovenstaande onderdelen vervangen; de motor goed schoon gemaakt.De electro magneet ver vangen door een permanent magneet en de decoder vervangen door een ESU 54610 en nu rijdt de loc eigenlijk best mooi. Maar een bijpassende sleep wagons voor een nette prijs vinden, valt nog niet mee.
Voor de NS TRAXX wil ik op den duur ook de NS International wagons (omgeschilderde Fyra/Prio), dan vind ik het voor beide locs een te kostbare investering worden. En dus moet de BR 120 wijken voor de NS TRAXX. Dat lijkt mij binnen mijn verzameling een logische stap.
De 212 is een Märklin 3672, digitaal, maar wel erg basisc. Ik heb geprobeerd motor te upgraden naar een 5-sterren motor. De permanent magneet paste echter niet. De loc ziet er nog netjes uit en rijdt ook goed; maar de rij-eigenschappen bij lage snelheden zijn niet meer van deze tijd. Dan koop ik t.z.t. liever een nieuwere versie. En door de aankoop van de BR 216 is was de 212 in of meer overcompleet geworden. Drie diesels voor een sleep silberlingen is wel wat veel op dit moment. Een BR 120 komt er waarschijnlijk op den duur ook nog wel, maar dan in rode livrei.
Een railbus staat wel hoger in de lijst van toekomstig materieel. Wat die kop koffie betreft, moeten we misschien maar een keer doen.
Een reactie posten