vrijdag 28 november 2014

DB BR 216 176-8 met (weer) een stukje jeugdsentiment


De DB BR 216 is zo'n locomotief waar een stukje jeugdsentiment aan kleeft. Het was de eerste Märklin loc, die ik van mijn eigen centen heb gekocht. Heb gekocht; want deze loc heb ik al 25 jaar niet meer in mijn bezit.

Zo'n 25 jaar geleden wilde ik de overstap maken naar Märklin digitaal. Ik maakte toen nog gebruik van de M-rails. Door het vele opbouwen en afbreken, kwam er steeds meer speling op de rails. Dat leidde herhaaldelijk tot ontsporingen en kortsluiting.

Het roer is toen rigoureus omgegooid. De metalen rails en nagenoeg het hele voertuigpark is toen ingeruild voor een  digitale besturingsset en de Fleischmann NS Sprinter (wisselstroomuitvoering met decoder). Het nieuwe K-railsmateriaal bestond uit een ovaal van twee bochten met 2100 rails met aan beide zijden een rechte 2200 rail er tussen.

Alleen de NS 1139 ging mee naar de het nieuwe  k-rails tijdperk en is destijds, bij de overstap van decoder voorzien. En nu is DB BR 216 weer terug in vorm van de de DB BR  216 176-8  en FX loc met hoogvermogen motor en lockaart (afkomstig uit Märklin set 29170). Op een prettige manier terug naar af...


De DB BR 216 176-8 sluit op dit moment de rij van  DB-diesels op de Lokaalspoor 6 baan. Dat betekent natuurlijk niet dat dit de laatste DB diesel in de rij is. Hieronder een overzicht van alle DB-diesels van Lokaalspoor 6:
BR 362 888-0
BR 212 215-8

 BR 216 176-8
BR 221 107-6
 
BR 232 391-3
 

3 opmerkingen:

FRANK103 zei

Hoi Ad, dat is zeker jeugdsentiment. Ik weet nog hoe ik geld gespaard had en voor mijn verjaardag gekregen, eindelijk 101 gulden bij elkaar gespaard, genoeg voor een eerste 4assige lok. De keuze was beperkt, een 141 of een 216, de andere loks (110, 111) waren minimaal 110 gulden. Het moest wel een beige blauwe lok worden. Ik ben gegaan voor de 141, nooit een seconde spijt van gehad. Die lok zal ook de laatste zijn die ik weg zal doen. Inmiddels digitaal en mag zo nu en dan rondjes rijden. De beige blauwe 216 is er nooit gekomen, wel een rode met geluid uit een startset. Echt fraai vind ik de 216 nog steeds niet, te glad en weinig details, maar deze mag eigenlijk niet ontbreken in een verzameling. Maar het is dat ik tegen een hele scherpe aanbieding aan liep (75 euro) anders had ik geen 216 gehad! Veel mooier vind ik de 212, die heb ik vroeger ook regelmatig zien rijden. Als ik een keer tegen een digitaal exemplaar aan loop.
Mooie aanwinst Ad, en zo heb je toch jouw eerste lok weer op de baan staan, alsof die nooit weg is geweest! Heb je eigenlijk al een 141?

Ad zei

@Frank, de 141 is ook zo'n klassieker. Toen ik begon met de aanschaf van DB-diesels, heb ik me voorgenomen gen DB e-locs aan te schaffen. Met de komst van de BR 120 is dat niet gelukt. Misschien dat ik de 120 weer in de verkoop doe. Ik wil me nu weer meer op NS- materieel gaan richten. NS Blokkendoos (Roco), NS hondenkop (Roco), NS-sik en Hippel staan ergens laag prioriteit op een lijstje. Daarnaast staat stiekum de DB 193/194 (Marklin) en de Zwitserse krokodil (Marklin) ook op deze lijst. Err valt dus nog heel wat te sparen.

FRANK103 zei

Hoi Ad,

Het is lastig je te berperken tot een land en een periode, er is zoveel moois te koop! Ik heb bovenaan mijn lijstje de piko 189 in husa kleuren staan, en op de tweede plaats staat de nieuwe 'fyra' in geelblauw van piko. Maar als ik de locs op zolder laat rijden dan zijn de 5* hoogvermogen locs van marklin het leukste om mee te rijden, die rijden geweldig. Ook onderhoud is geen probleem. De zelf omgebouwde locs zijn vaak al wat minder. De roco locs en piko locs rijden vaak redelijk tot goed, alleen als ze ooit onderhoud nodig hebben vrees ik dat het lastig wordt. Daarom heb ik wel de 120 gekocht en de piko 189 laten staan.
In jouw verzameling past de 120 eigenlijk niet, ik zou hem waarschijnlijk ook weg doen of zo nu en dan inzetten, zo' n dure lok is het ook weer niet. Zodra je ruimteproblemen krijgt op de baan, op mijn baan kan ik maximaal 30 locs hebben staan voordat de voeding het niet meer trekt, belandt de 120 definitief in de vitrinekast. Hetzelfde gaat vast ook gelden voor de 194 en krokodil, die passen dan ook niet bij het ns materiaal en belanden dan ook in de vitrinekast.

Die roco hippel of bakkie is geen aanrader, is een van mijn grotere miskopen. Die rijdt waardeloos. Dan is een 2200 of 2400 veel beter! Roco blokkendoos en plan v of plan t ken ik niet, die zijn wel regelmatig in de aanbieding. De piko hondekop doet het bij mij op de baan goed.