woensdag 4 juni 2014

NMBS/SNCB serie 201 - Märklin 37270

De serie 201

Al een poosje ben ik onder indruk van de Belgische diesels. Het probleem is echter dat ze op je baan moeten passen. Wilde ik mij bij het begin van de Lokaal-6-spoorbaan beperken tot Nederlands materieel... Helaas ben ik een paar jaar geleden bezweken voor de Duitse diesels. Eigenlijk was toen het hek van de dam. Mei 2014 kwam er op Marktplaats een mooie NMBS 5504 te koop. De regelmatige lezer van dit weblog voelt al aan z'n theewater, dat er tot aanschaf van deze Vlaamse reus is overgegaan. Nu wil het noodlot dat dat er bij H&H modelbouw een prachtige Belg, serie 201, voor een mooie prijs werd aangeboden (H&H heft op, helaas). En zo is deze loc op de Lokaalspoor-6-baan terecht gekomen. 

Het grote voorbeeld

Begin jaren 50 besloot men bij de NMBS/SNCB om de stoomlocomotieven door een meer economischer aandrijfconcept te vervangen.  Voor de niet geëlektrificeerde lijnen was dieseltractie een logisch alternatief.
De multifunctionele locomotief van de serie 201 werd in de John Cockerill-fabrieken in Seraing (provincie Luik) ontwikkeld. Er werden in totaal 55 machines gebouwd. Vanaf 1954 deden deze locs met  hun karakteristieke licht- en donkergroene kleuren met gele strepen dienst in het Noorden van België.


Later is de serie 201 omgedoopt tot serie 59. De kleurstelling werd ook aangepast. De laatste locs werden in het bezit van particuliere firma's buiten dienst gesteld. Zo zijn een aantal locs aan Frankrijk verkocht, om daar te helpen bij de bouw van de hoge snelheidslijn.

Technische gegevens voorbeeld

Lengte o.b.:                               161680 mm
Afstand tussen de draaistellen:        7840 mm
Asindeling:                                         Bo Bo
Gewicht:                                             78,2 t
Motorvernogen:                             1275 kW
Maximumsnelheid:                          120 km/h



Instellingen model Märklin 37270

  • automatische herkenning bedrijfssysteem
  • digitaaladres af fabriek: 59 (01-80 mogelijk)
  • instelbare optrekvertraging
  • instelbare aftrekvertraging
  • elektronische instelling van de locparameters m.b.v. Mobile Station, Central Station
  • functie: lichten aan/uit
  • rijrichtingafhankelijke front- en sluitseinen
  • extra functie: signaalhoorn (f3)



2 opmerkingen:

FRANK103 zei

Een mooie lok, zeker als deze niet te duur was! Ik vind het wel een lok als de Duitse 216, beetje saaie vierkante kast, waar de V200 en de Belgische bolle neus veel meer karakter hebben. Maar voor de verzameling een hele nuttige uitbreiding! Heb je eigenlijk al een ludmilla? Die mag echt niet ontbreken!

Ad zei

@Frank, sommige ontwerpen zijn door hun eenvoud (of lelijkheid) juist heel aantrekkelijk. De NMBS heeft een aantal van dit soort ontwerpen. De serie 201 is idd. zo'n (wat saai) voorbeeld. De kleurstelling vind ik daarentegen heel mooi. Al met al een geslaagde combinatie van een markante loc. De Ludmilka rijdt al een aantal jaren op mijn rond. Ook zo'n ontwerp dat nou niet bepaald de schoonheidsprijs verdient; maar wel een icoon.