zondag 8 juni 2014

Praktisch Handboek - Schilderen voor Modelspoor

PRAKTISCH HANDBOEK - SCHILDEREN VOOR MODELSPOOR

Zelf ben ik nog niet in het stadium van beschilderen en wateren van de modelbaan. Maar het moment komt wel dichterbij en dan kun je maar beter 'goed beslagen ten ijs komen'. In dit derde deel uit de serie 'Praktisch Handboek' worden veel schilder en airbrushtechnieken voor de modelbaan en omgeving besproken.

Het schilderen en airbrushen zijn voor mij een niet geheel onbekend terrein. Ik heb een bescheiden dosis ervaring op het gebied van plastic (auto) modelbouw schaal 1: 24.  Een jaar geleden heb ik de overstap gemaakt naar spuitlak op waterbasis. De eerlijkheid gebied mij te zeggen; tot nu toe is dat niet zo'n succes. Ik hoop met dit boek een aantal bruikbare tips en technieken aangeboden te krijgen.
In ieder geval worden in dit boek weer relevante zaken behandeld op basis van de huidige stand van modelspoortechniek.

Reeds eerder verschenen in deze serie:

PRAKTISCHE RAADGEVER MODELSPOOR

UITRUSTING - ONDERHOUD - REPARATIE
auteur: Marcus Tiedke
uitgeverij: Deltas

PRAKTISCH HANDBOEK 

DIGITAAL MODELSPOOR
auteur: Rudolf Ring
uitgeverij: Deltas

4 opmerkingen:

FRANK103 zei

Dat ziet er uit als een handig boekje, ik heb zelf een eendagscursus landschapsbouw en een dagje weatheren gedaan bij het 3railforum, want in boeken en tijdschriften lijkt het allemaal heel makkelijk, maar dat is het vaak niet!
Mijn mooie marklin lok worden niet geweathered, dan zijn ze direct waardeloos (hoewel de waarde me eigenlijk niet boeit), daar kan je beter een toch al waardeloos model voor kopen, zoals een roco......

;-)

Nee, geintje! Maar die roco belgische diesel, dat lijkt mij een dankbaar slachtoffer. Of die Piko Locon 189 die nu voor 57,50 bij piko te koop is.

Ad zei

@Frank, mijn Márklinlocs zal ik ook niet zo snel in behandeling nemen. Ik denk dit ik daar weinig en waarschijnlijk geen waarde aan toe kan voegen. Wheateren kan ik gewoon niet over mijn hart verkrijgen. Daar zit voor mijn gevoel iets onnatuurlijke in. Je gaat met een nieuwe auto toch ook niet direct door de bagger, om h'm echter te laten lijken... Met zo'n Rock instaploc of zo'n Oostblok Picolino kun je het experiment wel aangaan; die knappen er alleen maar van op. Zelf ben je een ervaring rijker en waarschijnlijk een illusie armer... Trouwens ik blijf het toch wel een boeiend model vinden die serie 201. De Roco heeft me wel 62 euries gekost. Volgens mij gaat dat tuning een wensmodel voor je worden. Mark my words, ik heb je gewaarschuwd. :)

FRANK103 zei

@ad: we zetten de chips en de cola klaar, want dat willen we zien!

Heb je een weather cursus overwogen, oa bij hip in werkendam bieden ze die aan. Het is meer dan de lok in de roestkleurige verf dopen!

(Zelfs mijn roco 2200 vind ik zonde om te weatheren, zijn ook schitterende loks, maar een metalen hekwerkje ipv de huidige plastic exemplaren, dat kan weer wel).

Ad zei

@Frank, ik ben wat betreft een beetje lui. Ik heb nooit zo'n zin in dergelijke cursussen. Al lijkt het me wel zinvol. Maar tot op heden lukt het me nog steeds met 'een goed boekje'. En wat die chips en cola betreft; zet maar vast klaar!