maandag 27 januari 2014
Machinist, technicus bij Railion en SNCB
Een jongensdroom voor veel jongens, politieagent, brandweerman, voetballer of machinist... Ik denk dat het beroep van treinbestuurder bij veel kinderen hoog in de ranglijst staat.. Naar leuke spoorfilmpjes speurend op YouTube, liep ik tegen deze filmpjes aan. En zo is een nieuw label van het Lokaalspoor 6 ontstaan.: 'Werken bij het spoor'. Wordt het een eenmalige verschijnsel of komen er meerdere afleveringen?
Machinist bij Railion, ontstaan uit NS-Cargo en DB-cargo. Nu opgegaan in DB-Schenker.
Machinist bij de SNCB, de Belgische spoorwegen.
Een SNCB-machinist hoeft niet meer gebukt te gaan onder een rugtas gevuld met naslagwerken met informatie betreffende diverse treintypes, die hij mag besturen. Hij krijgt een laptop, waar hij efficiënt en trefzeker op kan zoeken. Opvallend is dat onze Zuiderburen consequent spreken over treinbestuurder i.p.v. machinist.
Technicus bij de SNCB is een interessant en aantrekkelijk beroep, waarbij je genoeg vrije tijd overhoudt en veel kansen krijgt tot zelfontplooiing .
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Tja, ik wil nog steeds machinist worden, maar ik vrees dat het niet meer gaat lukken, dat wordt toch reïncarneren om een loopbaan als machinist op te bouwen in een volgend leven. Maar eerlijk gezegd, iedere dag een trein besturen zou me waarschijnlijk binnen een maand al gaan vervelen, elke dag 2 keer het stuk tussen amsterdam cs en utrecht cs rijden, of van zaandam naar hoorn. Nee, dan is een spoorbaan besturen toch een stuk afwisselender!
Frank, machinist, treindienstleider, spoorwegwerker, timmerman, elektro technicus, schilder, ceo van je eigen spoorwegbedrijf. Wat veelzijdig ben je toch bezig als modelspoorder...
Een reactie posten