zaterdag 30 juni 2012

Märklin Museumjaarwagen 2012

Elk jaar brengt Märklin een museumjaarwagen uit. De laatste jaren is de museumjaarwagen gekoppeld aan een ander bekend bedrijf uit de omgeving Van Göppingen. Dit jaar is de Firma Mink aan de beurt. Mink is producent van (industriële) borstels.
Het gaat hier om de H0-wagen, catalogusnummer 48112. De periode is IV. 

De doos bevat een rongenwagon (rongen los meegeleverd) met lading. Meegelverd wordt een Magirus 'Rund Hauber' van de firma Mink.
De luchtgekoelde Magirus Deutz is van net na de Tweede Wereldoorlog en heeft zijn sporen in het vrachtvervoer verdient. Met name in de tijd van wederopbouw van Europa. Deze eerste moderne trucks waren vooral bekend om hun markante ronde motorkap en het brullend/gierende geluijd van de luchtgekoelde motor. Ze waren zeer degelijk van constructie en betrouwbaar in het gebruik. De Magirus is jarenlang ook veel ingezet bij de brandweer. Magirus Deutz is als vrachtautofabrikant opgegaan in het IVECO-concern.



De wagon gaat dienst doen in de nostalgische goederentrein met als voorlopige trekkracht een NS 5906.


Märklin NS 5906; voormalige DB 74 924. Deze tenderlocomotief heeft, in het kader van de herstelbetalingen een drital jaren op het Nederlandse spoor rondgereden.



3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik hoop dat Märklin volgend jaar wel weer een beter model als museumwagen uitbrengt. De vrachtwagen is oké maar de wagen is echt stukken minder dan alle voorafgaande modellen. Heel erg jammer.

Ad zei

Lokkie bedankt voor je reactie. Dit is eigenlijk mijn eerste museumjaarwagen. Ik kan me voorstellen, als je er meerdere hebt, dat je in ieder geval. de belading wat 'basic' vindt. De rongenwagen ansich, vind ik niks mis mee (het is volgens mij gewoon een standaard wagen uit het assortiment). De belading had Märklin inderdaad wel wat meer van kunnen maken, vooral als je naar de stevige aanschafprijs kijkt.

FRANK103 zei

Tja, een standaard rongenwagen, marklin maakt zich er wel makkelijk van af. De verzamelaars kopen toch wel?

De jaarwagen vind ik wel weer erg geslaagd!