zondag 20 december 2020

Weinig boeiend, maar het is een begin!

Het duurt allemaal wat langer...

Maar er komt schot in de zaak. Begin 2021 wordt het tafelframe voor de nieuwe spoortafel gemaakt. Dat doe ik niet zelf, omdat ik daar niet de vaardigheden en het juiste gereedschap voor heb. Een bijkomend voordeel is , dat ik (hoop) dat het bouwen van de baan sneller zal gaan.

 

De constructie bestaat uit 18mm dikke spanten van multiplex. De spanten zijn 10 cm hoog en met een haflhoutsverbinding met elkaar verbonden. De poten van de tafels worden ook van, op elkaar gelijmd, multiplex gemaakt. Op deze manier hoop ik een stabiele tafel te krijgen, met weinig werking van het houtmateriaal.


 

5 opmerkingen:

FRANK103 zei

Dat wordt een mooie grote tafel Ad! Kun je er straks omheen lopen? 1,4 of 1,5 meter diep haal je niet zonder uitschuifarmen.

Ad zei

@Frank, uitschuifarmen heb ik overwogen,maar zijn niet nodig. De de tafel wordt zo geplaatst, dat je er omheen kan lopen. Alleen de kopse kant van 1.40m breed komt tegen een muur te staan. Ik overweeg nog om zwekwielen onder de poten te doen; maar moet nog wel uitmeten of dat echt zinvol is. Zwenkwielen zijn wel handig, maar wel behoorlijk prijzig. Ik heb er namelijk zo'n 12 stuks nodig.

FRANK103 zei

@Ad: mijn tafel staat op wielen op een laminaatvloer, de wielen zijn een eenmalige investering waar je veel plezier van hebt als de tafel toch verplaatst moet worden. Het staat mij niet bij dat de wielen bijzonder prijzig waren, zeker niet ten opzichte van de investering in hout, rollend materieel of rails. Ik heb ze bij de bouwmarkt gekocht. Volgens mij iets als deze https://www.gamma.nl/assortiment/zwenkwiel-rubber-met-plaatbevestiging-50-mm-max-35-kg/p/B100075.
Belasting per wiel max 35 kg, hele tafel mag dan 12 x 35 = 420 kg wegen. Mijn tafel haalt de 8x35= 280 kg niet.

Ad zei

@Frank, bedankt voor de linl en het advies.

Ad zei

Linl= natuurlijk link.😄