dinsdag 4 augustus 2020

Ontwerp nieuwe Lokaalspoor-6-baan


Het heeft een tijd geduurd; maar nu denk ik, dat ik er uit ben... Met enige voorzichtigheid en een flinke slag om de arm presenteer ik de hier het voorlopig definitieve ontwerp van de nieuwe Lokaalspoor-6-baan: 'De Jonge Veenenbaan'. 
Deze baan is ontstaan na vele andere uitprobeersels. Ondanks het feit dat ik een behoorlijke ruimte op de zolder van ons nieuwe huis tot de beschikking heb, blijft het woekeren met de ruimte. Daarnaast wilde ik een meer compacte baan met een beperkte bouwtijd. Ik denk, dat ik daar met dit ontwerp redelijk in geslaagd ben. Een modelspoorbaan naar Nederlands voorbeeld, met een beperkt schaduw- station op niveau 1 en een middelgroot stationsemplacement met industriegebied en locdepot met draaischijf op niveau 2.
Bij het ontwerp zijn de volgende zaken voor mij leidend geweest:
  • De modelbaan hoeft niet helemaal waarheidsgetrouw, volgens de werkelijkheid te zijn.
  • Er moet voldoende ruimte zijn om een groot deel van mijn materieel op de baan te hebben.
  • De baan moet voldoende ruimte bieden voor treinbewegingen van minimaal drie treinen tegelijk.
  • Daarnaast wil ook zelf nog bewegingsvrijheid hebben voor andere modelspoor gerelateerde  activiteiten op de zolder.
niveau 1 met het schaduwstation

niveau 2 met locdepot, stations emplacement en industriegebied

totaal overzicht van 'De Jonge Veenenbaan' 


3 opmerkingen:

FRANK103 zei

Hoi Ad, je ontwerp ziet er heel doordacht uit! Opmerkingen heb ik wel, maar die zijn wel met mijn verzameling en spoortafel in het achterhoofd. Je museumdepot heeft vrij weinig ruimte en als je baan niet verrijdbaar is kan je er moeilijk bij. Dat terwijl het depot juist een blikvanger is. Je hebt bewust weinig opstelsporen gepland, afhankelijk van hoeveel materieel je hebt zou ik zoveel mogelijk opstelsporen plannen, omdat treinen in dozen/vitrines niet snel op de baan gezet worden. Ik heb bij mijn baan geen rekening gehouden met plaatsen om foto's te kunnen maken. Geen paradebaan oid. Ik zou dat bij een volgende baan anders doen, minstens 2 a 3 stukken spoor waar ik loks en gehele treinen mooi op de foto kan zetten.
Een modelspoorbaan blijft verder heel persoonlijk, het moet iets worden waar jij tevreden mee bent!

Ad zei

Frank, allereerst bedankt voor je advies. Over de opstelsporen: het stations emplacement bestaat uit 5 perronsporen, die ruim 2m lang zijn (bijv. mooi pm te fograferen. Daarnaast nog twee opstelsporen voor goederenwagons, een industriespoor. En inderdaad een wat klein locdepot. De tafel staat alleen aan de onderzijde van de tekening tegen een muur, verder kun je er overal omheen lopen. Heb ik bewust voor gekozen i.v.m. onderhoud en zicht. Verder blijft het keuzes maken, omdat je rekening moet houden met beperkte ruimte en haalbaarheid.

FRANK103 zei

Hoi Ad, te grote banen (kostbaar en komen nooit af) en slechte bereikbaarheid (een trein kan en zal ontsporen!) van de baan zijn de grootste valkuilen, dan gaat de lol er snel vanaf. Je kan je sporenplan altijd op een forum plaatsen, wellicht heeft men daar tips voor je? Wat betreft de sporen, advies is doorgaans geen kruiswissels in de hoofdbaan, daar ontspoort het materiaal sneller op, en geen S bochten (bocht en daarna tegenbocht), dan haken de buffers makkelijk in elkaar met en ontsporing tot gevolg. Het is ook van belang of je geautomatiseerd gaat rijden (blokken en stopsectoren) of handmatig. Ik zou vooral de rails uitleggen en testrijden, dan kom je er vanzelf achter wat goed werkt en wat niet.