Toch is deze diesel loc, uit de Traxx-serie van Bombardier allerminst saai. Sterker nog, ze heeft een boeiend innerlijk. De DB was namelijk op zoek naar een opvolger voor de serie 218. De nieuwe locs moesten middelzware regionale reizigers- en goederentreinen kunnen trekken. Bombardier had op dat moment de serie 245 in het programma. Deze eenmotorige diesel voldeed echter niet meer aan de nieuwe EG-uitlaatgasnormen.
Bombardier ontwikkelde daarom een alternatief.; in plaats van een grote dieselmotor kreeg de serie 245 vier dieselmotoren (type Caterpillar CAT C18) met een gezamenlijk vermogen van 2251Kw (3062 PK). DB Regio bestelde er 20. In 2014 volgde DB Fernverkehrssparte met een bestelling van nog eens 7 locs voor de Sylt-Shutles. Eén 245 vervangt daarbij 218's in dubbeltractie.
De 160 km snelle locs vallen op door een optrekken. Met de BR 245 rijdt er straks op de nieuwe Lokaalspoorbaan een moderne DB-diesel.
Digitale functies:
- f0: frontlichten/sluitlichten aam/uit.
- f1: geluid aan-/afkoppelen
- f2: geluid bedrijfsgeluiden
- f4: ABV uit
- f5: geluid piepende remmen uit
- f7: geluid signaalhoorn
2 opmerkingen:
Schitterende aankoop Ad, heel doordacht en verantwoord! Deze lok staat bij mij ook op het wensenlijstje, en als hobbylok is het geen vreselijke uitgave.
Ik vind de diverse diesels leuker dan de stomers en eloks, het geluid lijkt wel realistischer. Hachelijk?
We zitten (weer) helemaal op dezelfde lijn. Ik heb ook een zwak voor diesellocs. Natuurlijk ook voor elocs en stoomlocs, maar toch. Diesel dat is zo mooi .. robuust, dat geluid!
Een reactie posten