zaterdag 22 december 2018

V200.0 - Märklin 37803


De V200's van Lokaalspoor

Mijn eerste V200.1 (V221 107-6) heb ik sinds november 2012 in bezit. Een analoge loc, in de kerstvakantie van 2012 omgebouwd naar digitaal. Later volgde de twee V200.1 (221 104-3 een loc uit een start set; digitaal en mèt motorgeluid. Maar de eigenlijke V200.0 ontbrak nog. Ik overwoog om de nieuwe V200.0 uit de Märklin Klassieker-serie te kopen. Tot ik tegen de V 200 018 (Märklin 37803 aan liep. Een gebruikt exemplaar, digitaal met motorgeluid, voor toch wel een aantrekkelijke prijs.

V200.0/BR220*

Vanaf 1953 reden er 5 prototype van de V 200 in West-Duitsland rond. De serie-aflevering begon 1956. De locomotieven werden door de firma Atlas-MaK en Krauss-Maffei. geleverd. De loc was voorzien van twee dieselmotoren (2x 1100pk van MAN. Maybach of Daimler-Benz). Als losse loc,of voor een lichte trein kon de lijn met één motor rijden.
De diesellocs van de serie V200.0 werden vanaf 1968 serie BR220 genoemd.

V200.1/BR221*

Toen eind vijftiger jaren de treinen zwaarder en de rijtijden korter werden, was er behoefte aan een aan een nieuwe, sterkere en snellere loc. De firma Krauss-Maffei kreeg in 1960 de opdracht voor een dieselloc met een groter vermogen te ontwikkelen. Het werd de serie V200.1 (BR221).  De constructie berustte op die van de V200.0 De BR221 kreeg echter twee Daimler-Benz motoren van 1350 pk.

Uiterlijke verschillen

Als je de V200.0 (BR220) en de V200.1 (BR221) op hun uiterlijk met elkaar vergelijkt; dan valt het  verschil met meest op bij de zijkant. De V200.0 bietdt aan de zijkant via twee ramen inkijk in het motorcompartinent. Bij de aflevering stond er met grote letters "DEUTSCHE BUNDESBAHN' onder deze ramen.

Daarnaast kun je V200.0  ook herkennen aan zij draaistellen. De wielen worden niet ingesloten door het draaistellen.
Een ander optisch verschil is de bollere neus van de V200.0 in vergelijking met de V200.1.

Meer informatie over de V200.0 en V200.1

De hier boven beschreven informatie is grotendeels uit de *Märklin-handleidingen 3852 (BR221 107-02) en 37803 (V200 018) overgenomen. Het betreft hier alleen de meest basale informatie. Uitgebreide informatie (in het Duits) vind je in het Eisenbahn/Modellbahn Magazin 2, Februar 2018 - 56.Jahrgang, Heft Nr. 608 (V200.0) en Eisenbahn/Modellbahn Magazin 3, März 2018 - 56.Jahrgang, Heft Nr. 609 (V200.1) 

2 opmerkingen:

FRANK103 zei

Schitterend verhaal Ad, al heb je een deel elders vandaan geplukt. Een V200 of V200.1 mag in geen enkele modelspoorverzameling ontbreken en ik kan ook met droge ogen beweren dat ik twee keer zo’n lok in Nederland heb zien rijden, een keer voor 150 jaar NS en in Valkenburg bij het Miljoenenlijntje (Zlsm). Ik heb bij Bart Smit ooit de beige blauwe 221 gekocht en daarna tweedehands de oorspronkelijke uitvoering, de 3021 (de bouwdoos versie, de 3921), een V200, en een startset 221 met sinusmotor en geluid. Leuk dat jij dan weer 3 andere versies hebt staan! De V200 in jouw verzameling staat wel op mijn lijstje, wat een mooi gedetailleerd exemplaar is dat! Ik heb al een paar keer gekeken naar een piko v200, ook fraai, maar toch erg plastic. Maar nieuw slechts 99 euro. Een moderne marklin v200 met geluid zou via marktplaats vast ook voor een schappelijk bedrag moeten kunnen lukken.

Ad zei

Frank, dank je wel. Deze V200.0 was prijstechnisch zo aantrekkelijk, dat ik hem maar heb gekocht. De nieuwe Mårklinversie heeft weliswaar meer digitale opties, maar het prijsverschil is te groot. Ik vind dit een mooi alternatief. De loc verkeert in nieuwstaat. Ik heb overigens ook nog een Roco_loc gekocht, maar daarover later meer.