zaterdag 22 oktober 2016

De Taurus en de herfstvakantie van 2016



Taurus III ÖBB Rh 1216 (ES64U4) met een Hercules RH2016 op sleep
De herfstvakantie is voor ons de vakantie van de stedentrips. Met ons bedoel ik mijn zwager, schoonzus, mijn echtgenote en natuurlijk mag ik zelf ook mee.
Dit keer waren mijn zwager en schoonzus belast met de organisatie. De keuze viel op Wenen. Oostenrijk heeft op spoorweggebied e.e.a. te bieden. Nu moet ik me wel beheersen; maar de voorkeur voor treinen is gelukkig bij mijn reisgenoten bekend en dus proberen zij daar mee rekening te houden. In gezinsverband ligt deze interesse trouwens een stuk gevoeliger.
Taurus I/II RH1016 (ES64U2)
Maar nu gebeurde het allemaal heel spontaan. Geheel toevallig kwamen we de Taurus(sen) tegen tijdens een rondvaart over de Donau. Deze foto is overigens niet door mijzelf; maar door mijn vrouw gemaakt (ik ben haar erg dankbaar!), op een moment dat ik zelf naar de wal stond te turen naar een Taurus, die parallel langs de Donau langsreed, half verscholen achter bosschages...

En of dit nog niet genoeg is; de dag er voor bezochten wij het 'Technik Museum Wien'. Een zeer aan te bevelen museum. In het techniekmuseum kom je de geschiedenis van techniek in de meest brede zin tegen; op een zeer aantrekkelijke manier gepresenteerd.
Als je het over techniek hebt, denk je natuurlijk meteen ook aan het spoor. Tot mijn groot genoegen stond er zelfs een simulator van de Taurus opgesteld. Helaas kon er niet mee worden gespeeld.
De Deutsche Bahn versie reed al weer een poosje op de Lokaalspoor-6-baan rond.  Inderdaad reed; want momenteel wordt de baan afgebroken. Nee, ik ga niet stoppen met de de hobby; er wordt gewoon een andere baan gebouwd. Maar er is meer te melden! Daarover meer in het volgende blogbericht...




3 opmerkingen:

FRANK103 zei

Wenen ben ik nog nooit geweest, en dat is een groot gemis als ik dit zo lees! Ik vind de Oostenrijkse spoorwegen erg boeiend, heb een Oostenrijkse Taurus op de baan (1016) en een tweetal andere lokomotieven (1020 en 1041), daar gaan er zeker nog een paar bij komen, zoals de Zweedse 1043!
Ik ben benieuwd waarom je de spoorbaan bent gaan afbreken en hoe de nieuwe spoorbaan er uit gaat zien. Kom maar op met je volgende bericht!

Ad zei

Frank,
Het volgende bericht gaat over uitbreiding van het locomotievenbestand. Daarna waarschijnlijk nog een blogbericht over het Techniekmuseum. Daarna nog een blogbericht over nog een uitbreiding van het locomotievenbestand. En daarna hoop ik op een overtuigende manier onder woorden te kunnen brengen, waarom ik de lokaalspoorbaan aan het afbreken ben. Ideeën heb ik wel al. Het moet allemaal beter kloppen. Ik liep steeds meer tegen kleine onvolkomenheden aan, waardoor het allemaal minder goed klopte, dan ik gehoopt had. Het werkte allemaal wel, maar het zat niet altijd even logisch in elkaar. Naar mate de bouw vorderde, liep ik daar steeds meer tegen aan.

FRANK103 zei

Hoi Ad, beter ten halve gekeerd dan ten hele een spoorbaan gebouwd die niet aan de wensen voldoet! De ervaring leert dat storingen in de opbouwfase niet uit zichzelf verdwijnen als er verder aan de spoortafel wordt gebouwd, sterker nog, het wordt alleen maar erger! Bij neef Erik zijn we de spoorbaan ook zwaar aan het testen, nu kunnen we er nog goed bij en fouten herstellen.
Ik ben benieuwd wat voor mooie aankoop je gedaan hebt, het zal vast om een nuttige investering gaan! Ook ik heb een uitbreiding voor de spoorbaan gekocht, voor het stoomdepot. Helaas kan ik die pas in december officieel in ontvangst nemen en op het blog laten zien. Hachelijk?