zondag 30 juni 2013

NS 1139 - Revitalisering


De NS 1139 van Märklin heeft een speciale plaats binnen Lokaalspoor 6. Het is de eerste digitale locomotief. Alleen de wisselstroom versie van de Fleischmann NS Sprinter ging  hem voor. Samen met de Sprinter heeft de loc de overstap meegemaakt van Märklin M-rails naar K-rails, Toentertijd bestond het Lokaalspoor 6 materieel uit een mengeling van Duits en Nederlands. Ik liep in die tijd (1989) met het plan rond om digitaal te gaan. Met de M-rails voorzag ik een hoop problemen, omdat een groot gedeelte van de M-rails gedateerd was. Dat resulteerde in een onrustige loop van de treinen en regelmatig was kortsluiting. Daarnaast ging Märklin stoppen met de fabricage van M-rails. Al de toenmalige loc ombouwen naar ditaal was ook geen optie; te duur. Ik heb nagenoeg alles verkocht en opnieuw begonnen. Alleen een oude stoomloc en de 1139 heb ik gehouden. De Sprinter was de eerste nieuwe aanschaf. Deze is toen meteen van decoder voorzien. De ombouw naar digitaal van de 1139 volgde een halfjaar later. Inmiddels is de 1139 voorzien van een 5 sterren motor en een ESU 54610 decoder. De loc is wel wat gedateerd; maar rijdt prima en ziet er nog goed uit.  
De antislipbanden waren nog origineel. Na ruim 24 jaar trouwe dienst zijn ze aan vervanging toe. De trekkracht nam af en de loc werd steeds lawaaiiger. Daarnaast reed de 1100 de laatste twee jaar zonder verlichting rond. De lampjes waren moeilijk te kopen. Uiteindelijk is het dan toch gelukt en is de revitalisering van de 1100 een feit.
Er is met de 1139 veel gereden. Het onderstel van het mtorgedeelte heeft veel gebruikssporen. Versleten antislipringen en vuile tandwielen zijn goed herkenbaar. Dus gaan we aan de slag. We beginnen met het losschroeven van kunststof locomotiefopbouw.
Als eersten worden de ombouw van het draaistel en de onderzijde van de draaistelsteun losgeschroefd. 

Daarna kun je het motordraaistel uit de locomotiefbak nemen. Dat moet wel voorzichtig gebeuren i.v.m. de bedrading. De oude  antisliprinngen heb ik met en pincet verwijderd. Bij het opleggen van de nieuwe antislipringen  goed opletten dat de antislipringen glad om de wielbanden komen te liggen. Als  ze gedraaid om de wielen zitten krijg je een onrustige loop van de locomotief. Het weer inbouwen van het motordraaistel in omgekeerde volgorde. Tijdens het uit- en inbouwen foto's maken is heel handig en maakt de kans dat je 'het' niet meer weet klein. 
Daarma  wordt de verlichting onderhanden genomen. De koperen plaatjes voor de pluspolen van de lampjes waren beiden kapot. Daarom zijn de beide plusdraden direct op de plus de lampjes gesoldeeerd. De lampjes in de fittingen gedraaid.

De massadraad wordt op zijkant van de lampfitting gesoldeerd. Een rondje proefrijden zonder kap. Alles functioneert naar wens?  Tandwielen reinigen met  SR24 Modellbahnöl, met een tandstoker assen en tandwielen heel zuinig smeren. De kap er op en rijden maar!
 
Als afsluiting een vaagje filmpje!

 







2 opmerkingen:

FRANK103 zei

Die 1139 heeft zeker een zwaar leven gehad! De 1100 op mijn spoortafel hebben altijd veel concurrentie ondervonden van de 1631, 1213 en 1202, die altijd veel beter reden. Het mooie van Marklin loks is dat ze eenvoudig te demonteren en op te knappen zijn, dat houdt me toch altijd een beetje tegen om roco, piko etc te kopen.

De dubbeldekkerset ziet er erg fraai uit, een zeer mooie aanwinst! Het is de lok met rijgeluiden?

Met vriendelijke groet

Frank

Ad zei

Frank,

Het is de 1702, al meer dan 20 jaar oud. Deze loc had ik nog in mijn bestand.Het zware leven van de 1139 valt volgens hier op de baan wel. Er is wel veel mee gereden. Maar ik ben er altijd op geweest.