De V200 van de DB staat al lang op het verlanglijstje van Lokaalspoor 6. Eigenlijk past deze diesellocomotief niet het Nederlandse locomotievenpark van dit weblog. Maar als er één locotype tot de klassiekers behoort van het modelspoor, dan is het de V200. Welke jonge modelspoorder (in de jaren 60) droomde niet om eens een V200 van de Deutsche Bundesbahn te bezitten? En nu is het er dan voor Lokaalspoor 6 eindelijk van gekomen! Goed het is niet de oer-V200 geworden, maar dat mag de pret niet drukken. Het is een analoge loc, maar ombouw naar digitaal zal op termijn zeker gebeuren. Daarover in volgende berichten. En wie weet smaakt deze aanschaf van een buitenlandse loc naar meer...
Geschiedenis*
De diesellocs uit de serie V200.0, vanaf 1968 BR 220 genoemd hebben zich in de spoorwegpraktijk van alle dag goed gehouden. Toen op het eind van de jaren vijftig de treinen zwaarder en de rijtijden korter werden, ontstond de behoefte een nieuwe, sterkere en snellere loc aan te schaffen.
De firma Krauss-Maffei kreeg in 1960 de opdracht, een dieselloc met een groter vermogen te ontwikkelen. Het werd de V200.1, vanaf 1968 BR221 genoemd. Van deze machines werden van 1962 tot 1968 in totaal 500 exemplaren in dienst gesteld.
De constructie berustte in wezen op die van de voorganger V200 en de daarmee opgedane ervaringen, Door de inbouw van twee Daimler Benz-motoren, van ieder 1350 pk kon het vermogen, dat voor het trekken van zware snel- en goederentreinen nodig was, opgebracht worden.
De modellen van de BR221 brachten hun laatste dienstjaren door bij de Bundesbahndirectie Essen in de Bw's (depots) Gelsenkirchen-Bismarck en Oberhausen.
*Informatie overgenomen uit de brochure van Märklin
4 opmerkingen:
Ja, deze lok mag op geen enkele spoorbaan ontbreken. Overigens reden deze loks ook in Nederland, net als de Ludmilla, dus kan je ze probleemloos op een Nederlandse spoorbaan inzetten!
(NB Ludmilla's kwamen in Beverwijk met kolentreinen voor de hoogovens en ook met treinen tot Kijfhoek in Rotterdam, de V200 kwam tot Arnhem?)
Frank,
Bedankt voor de info; zo kan ik mijn aankopen voor het thuisfront motiveren.
Op mijn lokomotievenpark weblog staat een foto van de Ludmilla in Beverwijk, zie http://frank1631.blogspot.nl/search/label/DB232
Nog meer reden voor zo'n aankoop kan ik niet verzinnen!
NB een class 66 van ESU is eigenlijk ook een verplichte aankoop, maar zo'n 380 euro geef ik niet zomaar uit aan modeltreintjes. Dat wordt 2015!
De foto van de Ludmilla in Beverwijk heb ik inderdaad een keer op je weblog gezien.
Bij Zevenspoor heb veertien dagen geleden een demoonstratie gekregen van de ESU Class 66; het is verbijsterend mooi ( ik hoop hem eens ook te bezitten...) Verder staat de rangeerlocomotief DB-Railion serie 360 van ESU hoog genoteerd op mijn aankoop lijstje. Deze loc komt in 2013 in winkels. Dus nog even wachten en sparen.
Een reactie posten