maandag 5 november 2012

Baan in uitvoering 20 - Update up... update niveau 2

Soms zit het mee..., soms zit het tegen.  Volgens het computerontwerp zou het allemaal passen. De realiteit kan anders uitpakken. Bij de uitvoering van het tweede niveau voor het Lokaalspoor 6 bleek dit weer eens een waarheid als een koe te zijn.. De update van  niveau 2 was te optimistisch. Te dicht bij het gaatje zeggen de kenners dan.

Bij uitleggen van een stukje proefspoor (zonder bedding), kwam de aap al rap uit de mouw. Toch te weinig hoogte; de locomotief raakte met de pantografen omhoog het dak. Ruimte voor bovenleidingmasten was er niet.
Eerst nog wat aanpassingen uitgeprobeerd. Deze gingen allemaal ten koste van de lengte van het emplacement. Dus dan maar een nieuw ontwerp. Het bovenstaande lijkt wat saai; maar naar veel uitproberen en afwegen, kwam dit toch als beste variant uit de bus. Als er lezers van dit blog zijn met goede  ideeën, of aanvullingen, dan wordt een reactie op prijs gesteld.
Het probleem lag bij de ruime bocht van de 2251 K-rails, aan het einde van deze oprit naar niveau 2.  

Bij het nieuwe ontwerp van niveau 2 moet de oprit met één lengte 2200 K-rails ingekort worden. Dat is op deze foto nog niet gebeurd. De gele punaise, op de voorgrond, geeft aan tot hoever de oprit wordt
ingekort . De ruime bochten 2241 en 2251 blijven gehandhaafd. Door het inkorten wordt de helling iets steiler.



2 opmerkingen:

FRANK103 zei

Out of the box denken: het dak verhogen of een dakkapel plaatsen? In schaduwstations kan je 'speciale'boveleiding plaatsen die veel minder ruimte in beslag neemt. Kan je vinden bij Conrad. En eigenlijk hebben Marklin loks geen bovenleiding nodig, ze krijgen stroom via de contactpunten. Misschien is ook het niveau te verlagen waar de trein op komt te rijden, maar als dat allemaal niet helpt, dan zul je inderdaad de sporen moeten wijzigen! Succes!

Ad zei

Frank, ik wilde het juist ondergronds zonder bovenleiding doen; maar dan moet je wel genoeg hoogte hebben, Boven gronds komt er wel bovenleiding, alleen voor het mooi. Dakkapel of dakverhogen is geen optie, Sporen voor de zovelste keer wijzigen wel.