donderdag 28 juli 2011

Weerzien met de Chemin de Fer Luxembourgeois (CFL)

Dit jaar heeft Lokaalspoor 6 wederom de vakantie  in het Groothertogdom 'Luxembourg" doorgebracht. Lokaalspoor 6 heeft zijn tent opgezet in Walsdorf, een klein buurtschap in de buurt van Diekirch (Dikrich voor de Luxemburgeois).
Ook deze keer is er  gebruik gemaakt van de CFL, het Luxemburgse nationale spoorwegbedrijf. Vertrekplaats: station Diekirch, aankomst Luxemburg Hbf.
Daarnaast is er ook een bezoek gebracht aan het industrie- en spoorwegpark Fond-de-Gras .  Vanuit het plaatsje Pétange kun je met de Train 1900 per stoomtrein naar Fond de Gras reizen. Lokaalspoor 6 heeft de stoomtreinrit Pétange - Fond de Gras niet meegrmaakt. Oorzaak een onduidelijke beschrijving in de gids van www.visitluxembourg.lu.
In Fond de Gras kun je met het mijntreintje "Minièresbunn" naar het grensplaatsje Lasauvage reizen.

This year, Localtrack 6  again spent the holiday in the Grand Duchy, "Luxembourg" . Localtrack 6 has set up a tent  in Walsdorf, a small hamlet near Diekirch (Dikrich for Luxemburgeois).
This time, we used the CFL, the Luxembourg national railway. Departurepoint: station Diekirch, Luxembourg arrival Hbf.
There is also a visit to the industrial and railway Park Fond-de-Gras. From the town Pétange you can travelwith Train 1900, a steam train, to Fond de Gras. Localtrack 6, did  not travel with the steamtrain Pétange - Fond de Gras. Cause, an unclear description in the guide www.visitluxembourg.lu.
In Fond de Gras, you can take the little mine train "Minièresbunn" to Lasauvage; a small village of mineworkers on the border with France.
Kopstation van Diekirch. Vroeger liep de lijn  via Echternach, naar Wasserbillich door tot Grevenmacher

Terminus of Diekirch. Used to walk the line by Echternach, Grevenmacher to Wasserbillich until.
Uitzicht op de lijn richting Ettelbrück

View line direction Ettelbrück
De 2200 ook wel Coradia Duplex genoemd, is een driedelig dubbeldeks elektrisch treinstel  met laag vloerdeel voor het regionaal personenvervoer van de CFL.

The 2200 also Coradia Duplex, is a three double-decker electric train with low-floor section of the regional passenger of the CFL.
Het treinstel werd ontworpen en gebouwd door fabrikanten  Alstom en Bombardier De treinen zijn afgeleid van de TER 2N NG van de SNCF.

The train was designed and built by manufacturers Alstom and Bombardier Trains are derived from the TER 2N NG of the SNCF.
Opvallend zijn de brede enkelvoudige schuifdeuren.

Striking are the wide single sliding doors.
Detailopname van een wielstel van de Coradia Duplex.

Detail of a Coradia Duplex wheelset  (bogie).
Het interieur van de tweede klas in de Coradia Duplex.

The interior of the second class in the Coradia Duplex.
De locomotiefreeks 3000 wordt sinds 1998 ingezet door de CFL. De reeks is gebouwd door Alstom en bestaat uit de nummers 3001 - 3020.

The locomotiveserie 3000 is used by the CFL since 1998. The series was built by Alstom and consists of numbers from 3001 to 3020.
Reeks 3000 heeft een maximumsnelheid van 200 km/u en kan zowel rijden onder de traditionele Belgische bovenleiding  met een gelijkspanning van 3000 V, als onder de recentere van 25 kV wisselspanning, die onder andere op de hogesnelheidslijnen gebruikt wordt en op Belgische lijnen met een bovenleiding van 25KV zoals de Athus-Meusse lijn. Bijkomend kan er onder de Nederlandse 1500 V gelijkspanning gereden worden, maar dit met beperkt vermogen. Dit laatste wordt enkel gebruikt bij de IC-trein Luik-Luxemburg.

Series 3000 has a maximum speed of 200 km / h and can be run under the traditional Belgian overhead with a voltage of 3000 V and below the recent 25 kV AC, which includes the high-speed lines used and Belgian lines with overhead of 25KV like Athus-Meuse line. Additionally there may be among the Dutch 1500 Vdc ridden, but with limited capabilities. The latter is used when the IC train Liege-Luxembourg.
Fabrieksplaat van de locomotief.

Factory plate of the locomotive.
SNCF-TGV in het station Luxembourg-Hbf. Een van de vele internationale treinen die je in de hoofdstad tegenkomt. De Franse SNCF RER-treinstellen doen dit station ook aan.

SNCF TGV at the station Luxembourg-Hbf. One of the many international trains that you encounter in the capital. The French SNCF RER trains do this also
CFL-draisine met laadkraan op station Ettelbrück, gelegen aan de lijn Diekirch-Luxembourg-Hbf

CFL draisine with loading crane  at Ettelbrück station, located on the line-Diekirch Luxembourg-Hbf.

Een echte aanrader: de Luxemburgcard, Drie willekeurige dagen (€ 48,-) vrijgebruik openbaarvervoer, gratis attractie of korting op attracties en dat voor twee tot 5 personen (twee  volwassen en drie kinderen). Eén of twee dagen kan ook. 

Highly recommended: The Luxembourg Card, three random days (€ 48, -) free use public transport, free or discount on rides and attractions for two to five people (two adults and three children). One or two days can be.

*Voor achtergrond informatie is gebruikgemaakt van  de informatie over de CFL, op Wikipedia.
* For background information,  Wikipedia information about the CFL is used.

2 opmerkingen:

FRANK103 zei

Leuk hoor, Luxemburg! Mag ik je voor volgend jaar een vakantie in de Harz aanbevelen? Ook maar 4 1/2 uur vanaf Utrecht, smaakvolle Duitse keuken, vakwerkhuizen, gezellige ouderwwetse stadjes, kastelen, druipsteengrotten, te bezichtigen kolenmijnen, rodelbanen, dierentuinen, kastelen en veel meer voor het hele gezin. (Kan ik nu al voorzichtig iets zeggen over de smalspoorstoomtrein??)

:-)

Ad zei

Frank, bedankt voor de tip, zal ik onthouden. Ik ben benieuwd naar je smalspoorstoomtreinverhaal