maandag 24 mei 2010

Krupp Titan (Revell)


Dit is het eerste artikel in van het label 'zijsporen'. Naast modeltreinen houd ik moj ook bezig met de plastic modelbouw van auto's en het airbrushen.

Revell schaal 1:24
Een jaar of vijf geleden ben ik eens aan deze bouwdoos van Revell begonnen. Gewoon om ook eens iets anders te doen dan modeltreinen. Tegelijkertijd heb ik toen ook een airbrush set gekocht, inclusief compressor. Het airbrushen heb ik altijd al een mooie techniek gevonden en op deze manier wilde ik me het spuiten t.b.v. modelbouw eigen maken.

Ik ben begonnen met eerst het complete chassis in elkaar te zetten. Op deze manier kon ik het chasis als een geheel rood spuiten; zoals gebruikelijk bij dergelijke Duitse vrachtwagens.

Na het spuiten van het chasis als één geheel, heb ik de kabine, motorhuif en wagenbak als afzonderlijke delen gespoten. Kabine-interieur en allerlei kleine details zijn met de kwast geverfd.

Het is over het algemeen een bouwdoos die gemakkelijk in elkaar zet. De bouwvolgorde volgens de beschrijving heb ik niet altijd aangehouden. Met wat ervaring is dat ook niet nodig. Onderdelen die gemonteerd zijn ,streep ik door in de bouwbeschrijving.

Kritieke punten in de bouw van het model waren:
-het inbouwen van de motor in het chasis. Dit vraagt wat improviseren.
-het monteren van de voorspatborden. Dit vond ik echt een minpuntje aan deze bouwdoos. spatborden moesten met wat spanning aan de notorhuif worden gelijmd; dat mislukte een aantal keren. Is ook wel te zien.

Ik heb de bijbehorende stickers niet op de wagen geplakt. Bij dit model hoort ook nog een aanhanger.

Geen opmerkingen: