zaterdag 13 november 2021

Luchtacrobatiek - Baanbouw 03

Nu er toch weer sprake is van een soort lockdown, heb ik maar besloten om weer wat op de treinenzolder te gaan doen.
Ik had de trouwe lezer(s)? van dit blog namelijk beloofd nog een keer deelgenoot te maken van de aanpassingen van mijn Lokaalspoor-6-baanplan.  
Voor de lezers, die nog de ogen open hebben bij het lezen van dit slaapverwekkende blogbericht, alvast een waarschuwing: spectaculairder dan dit gaat het niet worden in dit bericht.
Wel heb ik halsbrekende toeren uit moeten halen, om deze deze vogelvluchtfoto's te kunnen maken. Dat is een hele prestatie voor iemand, die al last heeft van hoogtevrees wanneer hij op een krant staat.
De foto hierboven zijn gemaakt van niveau 01; de onderbaan met  schaduwstation en links het begin van een enkelsporige oprit naar niveau 2 en rechts de dubbelsporige op-/afrit naar/van niveau 2.
Hierboven het stationsemplacement van niveau 02. Het station met de stad komen aan de rechter kant van het spoor. Rechtsonder zijn twee gebogen  wissels, waarvan de bovenste toegang geeft tot de oprit naar niveau 03.
Niveau 03 ligt 10cm hoger dan niveau 02. Op dit niveau komt de draaischijf met evt. een locloods. Daarnaast heeft het ook nog de functie van rangeeremplacement en industrieterrein. Het meest linker spoor leidt naar niveau 4.
Niveau 4; een  haventerrein met beperkte mogelijkheid tot verlading van containers en stukgoed.
overzichtstekening niveau 03 en 04
overzichtstekening niveaus 02, 03 en 04

2 opmerkingen:

FRANK103 zei

Het ziet er indrukwekkend uit! Waar bij meeste spoorbanen in mijn omgeving de nadruk ligt op personenvervoer, ligt die bij jou duidelijk op goederenvervoer, dat vind ik erg leuk om te zien. En ja, bij een draaischijf hoort een lokloods, anders moeten ze in weer en wind de stomers onderhouden en stoken, dat deden ze vroeger niet zo snel. Een moderne diesel of elok maakt het niet uit of die binnen staat, dat is net als een auto, starten en rijden.

Ad zei

Frank, de locloods is ook gepland. Ik heb alleen nog niet voor elkaar gekregen om op de computer correct in de tekening te plaatsen. Inderdaad ligt de focus wat meer op goederenvervoer. Dat komt waarschijnlijk door mijn voorkeur voor diesellocs. De ververhouding goederen-/personentreinen zal ongeveer 3:2 zijn, Het baanontwerp is een hele klus geweest. Ik het idee dat dit plan nu aardig uitgekristalliseerd is en de definitieve uitvoering heel dicht zal benaderen. Dank voor je opmerkingen.