zaterdag 26 juni 2021

(Alweer) een nieuw gezicht! / NS 1652

Modelspoor is een mentaal zware hobby. Steeds kom je weer voor moeilijke keuzes te staan.
 
Maar de echte modelspoorder is niet voor een gat te vangen en dus staat hij voor zijn keuzes.

Moeilijk is zo'n keuze soms wel aan buitenstaanders uit te leggen; dat moet je dan ook maar niet (meer) proberen. Gewoon de knoop doorhakken!
De aanschaf van de NS 1652 is zo'n lastige keuze. Natuurlijk is de al aanwezige NS 1702 al bijna30 jaar geschikt als trekkracht voor de stam dubbeldekkers.
Maar laten we eerlijk zijn, een duwloc zonder sluitlichten, is zo 1993. Dat kan in 2021 niet meer! 
De 1652 is dus, wat je noemt, een diepte(punt?) investering. Maar de echte modelspoorder begrijpt het, toch?
Gelukkig had de huisleverancier er nog een staan.


Een mooie bijkomstigheid zijn de andere functies.

3 opmerkingen:

FRANK103 zei

Hoi Ad, het is lastig deze keer, hoewel deze 1652 een geweldige verschijning is en een juweeltje op de spoorbaan, is het de verkeerde lok voor je set dubbeldekkers.
Kijk dat die 1702 zonder sluitlichten niet kan, dat is duidelijk. Dat is zelfs aan de echtgenote uit te leggen. Lastig misschien, maar dat lukt. Maar er zijn 2 soorten dubbeldeksrijtuigen, zo heb ik mij autistisch verantwoord laten uitleggen. En voor jouw set 43598 DD-AR rijtuigen hoort een 1700 met sluitlichten.
Ik heb zo een paar keer met de 1773 in handen gestaan, maar in een vlaag van verstandsverbijstering de lok laten staan, in plaats van een doordachte aankoop te doen en deze lok voor mijn dubbeldekkers te zetten. Bij mij staat een Roco 1800 met sluitlichten voor de dubbeldekkers, overigens zijn dat geen dd-ar rijtuigen en hoort er geen 1700 voor.

Ach, om een lang verhaal kort te maken: geweldige aankoop, ik denk dat deze lok het heel goed doet voor je dubbeldekkers! De 1702 kan nu mooi voor de Berlijntrein en mocht je in de toekomst (over 30 jaar?) tegen een full sound 1700 aan lopen, denk dan aan deze korte en bondige reactie en koop die 1700! De 1652 kan goed in het goederenvervoer of voor de intercity Zandvoort-Maastricht! Misschien brengt marklin ooit een ICR stuurstand uit, dan heb je de juiste lok!
Veel plezier met je nieuwe lok!

Ad zei

@Frank, dankjewel voor deze wijze woorden. Iedereen is wel een beetje autistisch en dus ik ook. Maar soms kan ik dat ook even parkeren. Dan heeft het feit, dat bij modelspoor veel meer kan dan in het echt, een hogere prioriteit. Wie maalt er nou echt om, dat zij NS 1200 door een alpenlandschap rijdt, omringend door
DB/SBB/ÖBB- treinen? Bijna niemand toch? Oké, ze zijn er wel, de puristen, die het aantal klinknagels op een modelstoomloc tellen, om na te checken, of dit wel overeenkomt met het grote voorbeeld... Kortom, iedereen heeft zo z'n eigenaardigheden. Bij mij uit dat zich in de sluitlichten van een duwloc. Modelspoor is compromissen doen. Er zijn maar weinig hobbyisten, zich een Traumwelt als Hans Peter Porsche hun veroorloven. Ik denk dat zelfs der Hans Peter compromissen heeft moeten doen. Dus als de 1652 nooit voor een dubbeldekker stam heeft gestaan, is dat voor mij minder belangrijk dan de sluitlichten. Maar de info stel ik wel op prijs. En wie weet komt die 1773 er ook nog een een keer (of een Roco 1700). De 1702 wordt misschien overgespoten naar Strukton/RRF-loc.

FRANK103 zei

@Ad: zo plaats ik even makkelijk de OBB 1044 voor de NS dubbeldekkers, die OBB 1044 heeft ook fraaie sluitlichten!
De 1702 overspuiten naar RRF maakt het een hele unieke lok, als de 1702 toch geen emotionele waarde heeft zou ik het doen!