zaterdag 1 mei 2021

Raillogix BR 193 627 -7 / Roco 79936

Privatisering bij Lokaalspoor 6?


Natuurlijk gaat ook deprivatisering van het spoor niet voorbij aan de Lokaalspoor-- baan. De nog te bouwen modelspoorbaan dus.                                  

Naast NS, NMBS, DB-Cargo rijden er inmiddels ook private spoorbedrijven op de modelspoorbaan.
Denk daarbij aan ACTS, RRF, Strukton-Rail en BAM-Rail. De laatste twee zijn natuurlijk geen echte vervoerders, maar spooraannemers. 
Het werd tijd voor een nieuwe logistieke dienstverlener op de modelspoorbaan. De keuze is daarbij  op Raillogix gevallen. 
Dit bedrijf is sinds 2008 als intermodaal treinexploitant op het spoor actief. De hoofdvestiging staat in Rotterdam, daarnaast zijn er neven vestigingen in Praag en Warschau. De treinen van Raillogix doorkruisen dagelijks 23 landen in Europa. 
Mooi verhaal denken jullie nu. maar waarom nu de Vectron van Raillox aangeschaft? 
Het antwoord is eigenlijk heel simpel; gewoon omdat ik graag een Vectron wil op mijn baan en ik deze loc erg mooi vind. 
Nou ja, ook een beetje omdat het bedrijf in Nederland is gevestigd, en dus goed past bij mijn van Nederlandse spoorbaan.
Nu moet ik ook bekennen, dat ik ook de DB-backbone-loc op het oog had. Roco gaat deze ook leveren. Uiteindelijk vind ik hem toch  wel heel erg donker. Dus werd het de Raillox Vectron BR 173 627-7.
Roco heeft er een prachtige loc van gemaakt. De rijkwaliteiten zijn prima. De digitale functies zijn uitgebreid. Maar misschien ga ik toch een volgende keer weer voor een Márklin-versie (indien mogelijk).
Agumenten daarvoor zijn toch wel; de kwetsbaarheid en de vele details (die je er zelf nog op mag zetten).
Märklin, misschien wat minder fijn gedetailleerd, maar daardoor robuuster. Daarnaast verhoogt de verpakking van Roco de kwetsbaarheid van de loc. Wanneer je een aantal details hebt aangebracht,  krijg je de loc bijna onmogelijk, zonder schade, in en uit de doos. Desondanks is het wel een schitterend model.


3 opmerkingen:

FRANK103 zei

Hoi Ad, wat een schitterende aankoop! En een rijdende belegging, ik had gelezen dat hij overal uitverkocht is.
Tja, Roco en kleine onderdeeltjes die je zelf moet monteren, ik word daar ook niet enthousiast van. Of het vervangen van antislipbandjes onder mijn Roco 1600, de gebruiksaanwijzing zegt alleen ‘men neme een grote schroevendraaier en wrikt het onderstel los’. Om daarna te lezen over plasticmoeheid bij Roco, waardoor onderdelen spontaan kunnen breken. Onderdelen die niet meer leverbaar zijn!
Maar goed, deze Vectron is erg fraai, het geluid is ook erg goed gelukt en mijn Shark rijdt bijvoorbeeld ook bijzonder goed. Ik heb de nieuwe Roco NS Vectron besteld, maar als Marklin die ook uitbrengt dan wordt het voor mij ook de Marklin lok.
Veel plezier met deze mooie aankoop!

Ad zei

@Frank, bedankt! Ik ging eigenlijk om de DB backbones loc te bestellen. Maar die wordt pas in week 36 geleverd. Toen liet Zevenspoor zijn laatste Raillox zien; die had ik ook op een lijstje staan. De NS-Vectron wil ook gaan bestellen, maar wacht nog even; in de hoop dat onze vrienden in Göppingen h'm ook gaan leveren en anders wordt het toch de Roco.

Ad zei

Raillox=Raillogix