zondag 24 december 2017

DB VT 98.95 railbus van Roco (69026)


Natuurlijk mag de kerst- en nieuwjaarswens op dit blog niet ontbreken... En wat treft het als de kleur van de nieuwe Lokaalspoor-6-aanwinst rood is! Dus meteen de kalligrafeer pen opgepakt en in m'n beste 'Lucida-handwriting' een groet aan de trouwe lezer(s) van dit blog er opgekwakt. Hop twee plaatjes met kersttakjes er bij en klaar voor de rest van dit jaar!
De aanschaf van dit railbusduo is natuurlijk een toevallige samenloop van omstandigheden. Deze redder van de neven-lijnen uit de jaren 50 in West-Duitsland, stond al heel lang op de verlanglijst.
Eigenlijk had ik de Märklin-sound versie op het oog, maar die zie je tweedehands niet veel (voor een aantrekkelijke prijs); nieuwe vind ik hem gewoon te duur. Laatst kwam ik deze Roco-sound versie voor een aantrekkelijke prijs  tegen.
Het is een van de wat oudere soundversies vermoed ik. De bedrading is voor de huidige standaard wat minder netjes weggewerkt., maar voor de rest een prima alternatief.
De verkoper vermeldde netjes dat er een buffer ontbrak. Die heb ik bij Roco besteld en deze zit er inmiddels op. M.a.w. weer een klokgaaf model. De railbus is van fabriekswege uitgerust met een Roco sounddecoder. De digitale functies:
  • f0 - lichten aan/uit
  • f1 - motorgeluid
  • f2 - locfluit
  • f3 - geluid openen/sluiten deuren
  • f4 - remmen lossen
Jammer is alleen dat de verlichting van de bijwagen niet schakelbaar is. Misschien ga ik dat wel met een functiedecoder oplossen.

Voor de liefhebber een kort demofilmpje op 'de Lokaalspoor-6-Teststrecke'. De Lokaalspoor-6-spoorbaan is momenteel wegens ingrijpende werkzaamheden niet berijdbaar. Chips en bier/limonade kunnen in de kast blijven. Het is een heel kort filmpje.

2 opmerkingen:

FRANK103 zei

Een juweeltje, deze Roco railbus! Zelf heb ik de marklin railbus gekocht toen meneer Woudt in Koog ad Zaan stopte met Marklin. Die gaf toen meer dan 25% korting om van de voorraden af te komen. De nieuwe Piko railbus kost ook zomaar 299, ik vermoed dat je met deze Roco railbus een hele mooie aankoop gedaan hebt. Het geluid klinkt erg goed en de rijeigenschappen van Roco zijn doorgaans ook voortreffelijk.

Ad zei

Frank, dank je. De Märklin railbus met geluid had wel mijn voorkeur. Maar ging boven m'n budget. Ik hoop hier mee een betaalbaar alternatief in huis te hebben.