zondag 10 december 2017

Baan in uitvoering (42) - Het is een feest op het spoor - als je het wil zien!

Misschien is de trouwe lezer van dit blog ongerust geworden Het laatste bericht van Lokaalspoor 6 is zo'n twee maanden geleden geplaatst. Waarom zolang niets meer gehoord? Is Lokaalspoor 6 het spoor bijster; spoort 'ie niet meer!? Gelukkig niets van dit alles. Lokaalspoor 6 is nog steeds "alive'.
Er wordt aan de nieuw spoorbaan gewerkt. Daarbij is er sprake van enig op onthoud geweest. Dat probleem is inmiddels verleden tijd....

Druk, druk, druk...

De maanden oktober, november en december zijn drukke maanden. Afgelopen week is de Sint  ook bij Lokaalspoor 6 langsgeweest. Naast een paar vermaningen had de goede man een cadeau meegebracht: het boek "Treinreizen voor Beginners". Het boek is geschreven door Jan Dijkgraaf. De auteur zegt een verstokt autobezitter te zijn en beweert de afgelopen 30 geen NS trein meer van binnen te hebben gezien. Best opmerkelijk voor de hoofdredacteur van "De Metro"Een jaar een geleden heeft hij een drastisch besluit genomen. Hij besluit dan een NS jaarabonnement te nemen! Autorijden blijkt naast voordelen ook nadelen te hebben. Het afgelopen jaar heeft de auteur dagelijks met de trein gereisd. Woon-werkverkeer dus; niet zo'n kinderachtig stukje ook (Heerenveen-Rotterdam).
Tijdens deze reizen kon hij werken, observeren,  analyseren, interpreteren en nog veel meer. Ik vermoed zomaar, dat dit boekje in de trein tot stand is gekomen. "Het is een feest op het spoor; als je het wil zien!. Dat moet voor de modelspoorder toch als muziek in de oren klinken!?

Proses Flexible Track Holder

Bij het ontwerpen van een baan moet je je som in vreemde bochten wringen om het geheel passend te krijgen. Natuurlijk is de lokaal-6-spoorbaan daar geen uitzondering op. Toch wil deze keer dit soort minder fraaie bochten m.b.v. flexirails proberen te voorkomen. Het ontwerpprogramma geeft de exacte afmetingen aan van de buiten- en binnen railstaaf aan.
Het inkorten is ook geen probleem. De grote moeilijkheid is de juiste vorm aan de bocht geven. In het verleden heb ik weleens naar Kruse-railklemmen geïnformeerd; maar die vond ik wel behoorlijk kostbaar. Een setje Proses Flexible Trackholder is een voordeliger alternatief. Of het echt goed werkt, ga ik de komende tijd ervaren...

Oprit 

De eerste oprit naar niveau 1 (12cm boven niveau 0)  is nagenoeg klaar.

De rails voor de twee oprit liggen ook al in positie. Het wachten was op de Proses Flexible Trackholders om de twee flexi-rails in de juiste vorm te buigen.


Zo te zie gaat het allemaal precies passen. Veel speelruimte is er niet over. De komende wintermaanden hoop ik de baan  in zijn basis vorm te realiseren.

Update baan ontwerp

  • Dit weekend heb ik het baanontwerp aangepast. Oprit 2 is enkelspoor geworden: 
De ruimte voor een dubbelsporige oprit 2 is krap.
Een enkelsporige oprit 2 maakt het baanbedrijf wat spannender
  • Het plan hiernaast is het ontwerp in zijn totaliteit. 




Dit is het ontwerp van de basisbaan (niveau 0).
 Hiernaast het ontwerp van het 12 cm hoger gelegen niveau 1.


De frequentie van de blogberichten zal wel gaan stijgen. Heel veel doei en we bloggen nog!

2 opmerkingen:

FRANK103 zei

Het wordt een mooie grote spoorbaan Ad, en zenuwachtig omdat je weinig berichten plaatst word ik niet, het valt niet mee steeds iets weblogwaardigs te verzinnen! Als je mijn blog alleen de berichten die over mijn spoorbaan zou bekijken, dan blijft er ook niet veel over. Die k rails zijn wel mooi, maar neerleggen valt nog niet mee. Als ik de m rails weg zou doen dan stap ik toch over op c rails, dat rijdt bijzonder mooi! Ik ben benieuwd naar je railbus, plaats gerust een filmpje als hij binnen is.

Ad zei

Frank, dank voor je reactie. Ik ben zelf erg content met deze update; hoop de komende tijd in een wat hoger tempo te gaan bouwen. Onder voorbehoud natuurlijk, want soms kunnen de dingen een andere wending krijgen, waardoor je de plannen moet herzien
K-rails neerleggen vind ik wel meevallen. Het voordeel is dat het allemaal wat flexibeler in gebruik is. Na deel vind ik zelf dat het wel wat kwetsbaar is. Het is bijvoorbeeld minder geschikt voor een tapijtbaan. Het rijdt wel mooi en als je het nauwkeurig neerlegt, heb je weinig ontsporingen. Van de c-rails, met name de oudere c-rails heb ik gehoord dat de kunststof bedding kan uitdrogen en dan gaat brokkelen/verpulveren.
De railbus is inmiddels binnen. Moet h'm nog wel ff checken. Eerste indruk is goed. En dat filmpje komt er wel binnenkort aan