zaterdag 4 juli 2015

Für eine saubere Umwelt


Te warm voor het leggen van rails, of andere bouwwerkzaamheden aan de Lokaalspoor-6-baan.
Niets doen is geen optie en dus werd de focus gericht op het reinigen van de rails. 
Lux is een van de fabrikanten van materieel om modelspoorrails te reinigen. De ervaringen van andere modelpoorders waren overwegend positief. Van een andere modelspoorder kon ik een set overnemen:
  • 9130 - H0-rails- bovenleidingslijpwagon
  • 8830 - H0-spoorstofzuigerwagon


Beide wagons hebben een automatisch start- en stopsysteem. Zodra de wagons in beweging komen gaan de machines werken.  Bij stilstand stoppen de machines na een paar seconden.
Bij de slijpwagon maakt de borstel een roterende beweging over de railstaven. Op die manier worden verontreinigingen op de kop van de rails verwijderd.
Het borstelgedeelte van de slijpwagon kan worden omgedraaid; op die manier kan de bovenleiding worden gereinigd. De borstel kan worden vervangen.
In het linker compartiment van de stofzuigerwagon zit de stofzuiger met Faulhabermotor. Het rechter compartiment is voor de opvang van stof/vuil.
Het linker draaistel met de sleper, daarnaast de stofzuigermond. Tijdens het het reinigen maken beide wagons wel wat lawaai. Enerzijds realistisch, anderzijds vanwege de hoge frequentie van het geluid op den duur wel wat storend
Na een reinigingsronde over niveau 0 van de Lokaalspoor-6-baan de opbrengst in het opvang compartiment van de stofzuiger. Het lijkt misschien niet veel, maar als je bedenkt dat dit anders tussen de tandwielen van de locs had kunnen komen, dan scheelt dit op den duur aanmerkelijk.
Vuil en stof wordt in het vuilopvang compartiment geblazen. de lucht kan door het membraam naar buiten. Tot slot nog een korte demonstratie video.

2 opmerkingen:

FRANK103 zei

Ten onrechte heb ik tot op heden bezuinigd op het schoonmaken van de spoorbaan. Als ik een paar treinen hard over de baan laat rijden zijn de puko's schoon genoeg om de meeste treinen probleemloos hun rondje te laten rijden. De loks die makkelijk stil gaan staan hebben een vaste plek in de vitrinekast. Die Lux schoonmaaktrein is heel kostbaar, ik ben wel heel benieuwd hoeveel rommel die van mijn baan zou halen. Een Dapol is een goedkoper alternatief. Ik wens je veel plezier met deze fraaie schoonmaakhulp en hoop dat die de lokaalspoorbaan goed schoon houdt!

Ad zei

@Frank, ik heb het ook lang uitgesteld. Toevallig zag ik deze twee als set aangeboden op Marktplaats. Voor een nette prijs. Nieuw vond ik het ook erg duur; maar had eigenlijk wel al besloten om de stofzuiger binnenkort aan te schaffen. Ik vind het resultaat behoorlijk en had ook al van anderen tevreden reacties gehoord.