vrijdag 11 juli 2014

DB BR 023 - Märklin 3005 (1)




De DB BR 023 - 014, is voor mij een monument. Met deze locomotief is het allemaal begonnen. Mijn vader kocht voor zijn vier zoons een tweedehands Märklin spoorbaan, inclusief twee handwissels. In die tijd (begin zestiger jaren) hoorde dat er gewoon bij. In veel gezinnen met jongens was er een spoorbaan. En wat waren we de koning te rijk. 

Onze eigen BR 023 heb ik ook nog, maar die ziet er beduidend minder uit. Begin dit jaar kon ik bij H&H modelbouw voor een mooie prijs een nieuwe versie van de BR 023 kopen. Toch wil ik ook een oude BR 023 op het Lokaalspoor 6 laten rijden. Op Marktplaats was er een te koop. Niet helemaal ongeschonden; maar wel in een betere toestand dan mijn eigen oude BR 023. 
En dus werden de draaistellen van mijn eigen BR 023 tender op de BR 023 van Marktplaats overgezet.
Op zich een fluitje van een cent. Je hoeft alleen de schroeven op de draaipunten van de draaistellen los te draaien. Bij het achterste draaistel zit de veer van de koppeling iets in de weg. Maar op zich geen probleem.
Tijdens het overzetten van het voorste draaistel bleek, dat bij het achterste draaistel een van de wielflenzen ligt beschadigd was en het draaistel licht verbogen. Dus daarom werden beide draaistellen overgezet.
En zo ziet de BR 023 er nu uit. Bij de volgende stap wordt een poging om de loc te digitaliseren ondernomen. Misschien eerst maar even bij 3 Railforum advies vragen?
Ter vergelijking een foto van de Märklin BR 023 nieuwe generatie. Toch blijf ik een zwak voor de oude BR 023 houden .




3 opmerkingen:

FRANK103 zei

Hoi Ad,

Ik heb zelf vroeger een141 gekregen voor mijn verjaardag (en geld van alle tantes bij moeten leggen), mijn broer had een 110 (e10) gekregen. We waren thuis niet zo van de stoomlocomotieven. Toen mijn neef Erik 3 jaar geleden een doos Marklin kreeg uit een erfenis zat daarin een oude 23, al omgebouwd naar digitaal. Ook dat was een zwaar bespeeld exemplaar, maar ik heb hem toch voor een schappelijk bedrag gekocht. Wat betreft detaillering is het geen top model, maar het is bij mij toch een van de stoomlocomotieven die ik het meeste laat rijden. Ik zou dus ook jouw lok zeker ombouwen naar digitaal. Het zal niet veel meer inhouden dan het vervangen van de spoel door een permanent magneet, en het installeren van een Esu v 4.0. Waarschijnlijk is het de grote schijfcollectormotor, die kan je niet ombouwen met een 5polig anker. Ik zou wel een paar reservelampjes meteen meenemen, die oude lampjes vinden de 19volt digitale spanning niet fijn. Van deze lok zijn tenders en onderdelen op beurzen vaak voor weinig te vinden, met een kleine investering kan je misschien beide loks goed rijdend krijgen? Succes!

Vriendelijke groet

Frank

FRANK103 zei

Hoi Ad, het staat er niet zo duidelijk, maar ik vind die 23 dus een erg leuke lok! Juist die oude robuuste modellen vind ik vaak leuker dan die nieuwe modellen, waar je heel voorzichtig mee moet doen omdat ze anders kapot gaan. En omdat mijn kinderen ook met de spoorbaan mogen rijden, ook als ik er niet bij ben, zijn de ouderwetse degelijke marklin loks toch een stuk beter dan die modernere exemplaren. Recent is de piko fyra lok in het schaduwstation gebotst met mijn 1213, dan is bij de piko direct een buffer afgebroken. Dat vind ik heel slecht! Met een stalen 23 zal dat niet zo snel gebeuren, maar die moet mijn piko fyra ook niet per ongeluk aanrijden, dan breekt er meer af dan alleen een buffer!

Ad zei

@Frank,
Bedankt voor je reactie en tips ( de lampjes had ik zo gauw niet aan gedacht). Ik heb al een bestelling gedaan voor een ESU- permanent magneet en een decoder. Wat de detaillering betreft heb je gelijk. Het is pure nostalgie. Dat het een stoomloc toentertijd is geworden was puur toeval. Het had toen ook een DB V200 of een NS 1200 kunnen zijn Dat waren toen bijna onbereikbare modellen. We hebben er later ook nog een tenderlocje Märklin 3000 bij gekocht. Het probleem met de kinderen heb ik niet (meer) zo. Ze zijn allemaal te oud en hebben andere interesses.