"U BENT TWEE STAPPEN VAN UW PERSOONLIJK VOORDEEL VERWIJDERD."
Reizen met de trein is niet echt voordelig; het ligt ongeveer op het zelfde prijsniveau als Nederland.
Deze vakantie is Lokaalspoor 6 naar het département Limousin in Frankrijk afgereisd. Om precies te zijn naar de streek Corrèze. Natuurlijk moest er in de vakantie ook een uitstapje gemaakt worden met de trein.
Ieder respecterend stadje in Frankrijk heeft nog een station, compleet met stationchef. De beste man komt plechtig naar buitengewandeld (met pet op, fluit in de mond en spiegelei in de hand) om iedere trein te begroeten. Zonder dit ritueel wordt er ook niet vertrokken. Het ambachtelijke spoorwerk nog. In het station zelf koop je nog een kaartje bij een vriendelijk meisje achter het loket (tenminste als de printer niet stuk is). Dan lopen er nog een paar mensen van de SNCF rond, van wie de taakomschrijving voor mij in ieder geval en waarschijnlijk voor henzelf ook niet, duidelijk omschreven is. Ze nemen wel deel aan het werkoverleg. Sommige stations maken een wat desolate indruk (aan de auto's op het parkeerterrein kun je wel zien dat er reizigers gebruiken van het station), daar moet het 'billet' in de trein gekocht worden.
Koop je een kaartje in de trein, bij de conducteur, dan maakt hij je attent op allerlei kortingen. De meisjes achter de loketten weten dat allemaal niet; het is dan gewoon een paar euro duurder. In de trein kun je alleen maar een enkele reis kopen. En ook jier wordt door de SNCF niet op een mannetje meer of minder gekeken. Je wordt namelijk in iedere trein gecontroleerd.
Het kaartje, gekocht aan een loket heeft wel meer 'grandeur'. Het lijkt wel een vliegticket; je krijgt het compleet in een enveloppe door de lokettiste overhandigd.
Onze reis begon in Uzerche en voerde naar het grotere, 60 km noordelijker gelegen, Limoges.
Uzerche ligt op de lijn Brive-Limoges
Op het perron vind je een bord met de trein samenstellingen.
De tabel met vertrektijden richting Limoges.
Het bekende materieel van de SNCF
Het interieur van de SNCF-treinen ziet er goed verzorgd uit.
Een kijkje in de cockpit...
Aankomst in Limoges
Het station van Limoges heeft wel uitstraling.
De volledige naam: Limoges Benedictins.
Een mooie stations hal.
Behulpzaam SNCF-personeel..
Lange perrons
Overdag zie je bijna alleen maar personentreinen, ook hier het goederenvervoer overwegend 's nachts.
Rangeerloc van SNCF-Infra.
Als afsluiting natuurlijk een 'smeuïg' Lokaalspoor 6 filmpje! |
2 opmerkingen:
Prachtig filmpje en boeiende rapportage, John de Mol heeft vast al contact met je opgenomen?
Bij ons willen ze vooral altijd met de auto rondrijden, muziekje en airco aan en als je met voldoende mensen in de auo zit is dat ook altijd een stuk goedkoper dan met de trein te gaan. Maar de trein blijft natuurlijk een geweldige ervaring!
Frank, Van John nog niets gehoord; die reageert vaak wat traag. Rustig afwachten dus...
Het reizen met de trein in het buitenland is bij ons een beetje traditie geworden. Vaak is het erg voordelig. Dat viel hier in Frankrijk tegen; met de auto had wat de kosten betreft voordeliger geweest. Dit is wel heel relaxed. Je komt midden in stad aan, geen parkeerproblemen, geen files. En de chauffeur ziet ook eens wat meer dan het asfalt. En wat de airco zit het in de meeste moderne treinen ook wel goed. Daarbij heb je dan meteen weer een stukje voor het weblog. Win-winsituatie toch?
Een reactie posten