zaterdag 6 juli 2013

Märklin 3672 - BR 212 215-8 - V100 (1)

Ook deze Duitse diesel stond nog op het verlanglijstje voor exploitatie op de Lokaalspoor 6 zolderbaan. In deze tijd  van economische neergang is er gekozen voor een gebruikt model. Het vinden van een goed model tegen een aanvaardbare prijs valt nog niet mee. Uiteindelijk is er een op Marktplaats gevonden. Het betreft hier de Märklin 3672; in bezit van een decoder met dipswitches.
Met andere woorden een decoder van de eerste generatie. Op zich niets mis mee. Ook in dit geval niet, de decoder functioneert goed. Ook de motor doet het naar behoren;  het is een conventionele (drie sterren) motor .
Dit betekent dat de locomotief pas vrij laat reageert en het optrekken/rijden/afremmen op lage snelheden niet zonder horten of stoten gaat. 
Om het rijgedrag van de V 100 BR212 215-8 te verbeteren, is besloten om deze loc van de Märklin 60994 'Ombouwset hoogvermogenmotor' te voorzien. 
Een nieuwe de decoder, type ESU 54610, behoort ook nog tot de mogelijkheden. Dit heeft echter nog geen hoge prioriteit, omdat de huidige decoder nog goed zijn werk doet.
De aanschaf van gebruikte lok via Ebay of Marktplaats lijkt aantrekkelijk. Vaak moeten er na aankoop toch nog wel kosten gemaakt worden. In dit geval de 'Ombouwset hoogvermogenmotor' en op termijn een nieuwe decoder. Als je alle kosten bij elkaar optelt, dan heb je nog steeds wel een redelijk betaalbaar model t.o.v. de nieuw generatie (Märklin) modellen, maar daar staat wel tegenover dat de uitvoering en rijeigenschappen van de nieuwe locs nog steeds op een hoger niveau staan.
Om het bovenstaande verhaal af te sluiten... Ik vraag me wel steeds bij de aanschaf van een gebruikte loc af, of je met de lage(re) aanschaf prijs van een gebruikte locomotief uiteindelijk echt voordeliger uit bent,  t.o.v. de aanschaf van een nieuwe.  Bijkomend (twijfelachtig) voordeel bij de aanschaf van een gebruikt model; je doet ervaring en kennis op met het ombouwen van een loc.
Deel 2 bestaat uit een verslag van de ervaringen bij de ombouw van de motor naar een hoogvermogenmotor.

Als afsluiting een filmpje van de echt BR 212


2 opmerkingen:

FRANK103 zei

Goed dilemma Ad. Mijn neef Erik koopt uitsluitend tweedehands en zo goedkoop mogelijk, met ombouw blijven het goedkope treinen.

Maar

Een deel rijdt niet goed, of verlichting is defect (speciale ledjes op oa de E75))

Meneer Harlaar heeft wel eens geadviseerd "beter 5 treinen die goed rijden dan 20 die waardeloos rijden"

Ik had veel analoge loks, die heb ik omgebouwd naar digitaal. Sommige loks zijn alleen analoog te koop of zijn erg goedkoop. Dan bouw ik ze om.
Maar voor heel veel loks is het een rekensom: als een tweedehands analoge lok met ombouw en benodigdheden maar iets scheelt met een digitaal exemplaar, koop ik direct een digitale lok. Een zelf omgebouwde lok krijg ik niet zo goed rijdend als een digitale marklin lok.
Ik heb afgelopen jaren diverse loks met 37 (5* digitaal) en 39 (sinus) nummers via marktplaats gekocht, naar mijn idee zijn die beter dan de analoge zelf ombouwen. En ik loop de koopjes af bij een aantal winkeliers.

Mbt het laatste: ik heb vandaag een Roco 1800 gekocht voor 109 euro, nieuw met garantie, goedkoper dan iedere marklin lok met ombouw, rijkwaliteiten zijn uitstekend, duurzaamheid en degelijkheid moet ik maar afwachten. Maar ik hoef er zelf niks aan te doen!

Mbt deze 212: ik heb een 3650 (Ae6/6) met dezelfde decoder, die heb ik recent weer eens goed schoongemaakt en goed in laten lopen, de lok rijdt nu uitstekend (goed). Ik zou niet zomaar teveel aan deze lok knutselen, met wat onderhoud loopt hij waarschijnlijk weer uitstekend.

vrgr

Frank

Ad zei

Frank

We zitten m.i. op een lijn. .Bedankt voor je reactie. Ik stel ze altijd erg op prijs. Leuk om zo over de gezamelijke hobby vam gedachten te wisselen.

Ad