Sleper, koolborstels en anti-slipringen
Omdat de locomotief al heel wat gereden heeft, heb ik bij deze grote revisie een aantal onderdelen vervangen. Nieuwe koolborstels, een nieuwe contactsleper zorgen er voor dat de locomotief weer goed rijdt. Een advies van 3-railforum om ook de anti-slipringen op de aangedreven wielen te vervangen, heb ik nog niet uitgevoerd. M.i. zijn deze anti-slipringen nog in goede staat.
Inregelen
Nadat de decoder is ingebouwd, moet je de locomotief instellen. In in mijn geval maak daarvoor gebruik van de Märklin Mobile Station 2. Het Mobile Station 2 herkent de decoder meteen. De decoder meldt zich aan als een DCC-2 decoder met 28 stappen om de snelheid te regelen. Je kunt, de maximum snelheid, de minimum snelheid, de optrek- en de afremvertraging regelen. Daarnaast kun je de decoder ook nog via de DCC CV's in stellen (zie eerste bericht).
Mobile Statin 2 set met de (Märklin) NS 1139 op de programmeerrails.
Selecteer de NS 1139 op de Mobile Station 2
Zorg bij het programmeren dat de Mobile Station van de 'stop-stand' is.
Ga met de 'Shift - en Locinstellingenknop naar het menu 'Loc configureren'.'
Scroll naar 'CV programmeren'.
Selecteer de CV die je wilt aanpassen (-/+) en bevestig de keuze (vinkje).
Stel nu de gewenste waarde in (-/+), bevestig de keuze (vinkje).
Aangepaste CV-lijst
De Parameter-Databank voor de ESU-Lokpilot uit het eerste bericht leidt bij deze NS 1139 niet tot de gewenste rij-eigenschappen. Door zelf wat zaken uit te proberen, is de volgende CV-lijst tot stand gekomen:
- CV1: Loc. adres 2
- CV2: Minimum snelheid 3
- CV3 Optrek vertraging 8
- CV4 Afrem vertraging 8
- CV5 Maximum snelheid 140
- CV6 Middenbereik snelheid 22
Instellen op de digitale centrale
Op de Lokaalspoor 6 baan maak ik nog gebruik van de Uhlenbrock Intellibox 65000. Om goed met de locomotief op de baan te kunnen rijden kun je de loc als DCC-loc volgens de onderstaande stappen instellen:
- Zorg er voor dat alleen de in te stellen locomotief op de rails staat.
- Toets eerst het Lok adres in van de in te stellen locomotief en bevestig je keuze met 'Enter'.
- Druk de 'Menu-toets'en daarna de 'Mode toets' in.
- Je komt nu in het menu 'Basisinstellingen'
- Scroll naar het submenu 'Lok dataformat' (pijltje naar beneden)
- Selecteer de optie = DCC 28 + Enter
Toets achtereebvolgens de knoppen 'menu'en 'mode' in
Je bent nu in het menu 'Basisinstelling'
Scroll naar het submenu '> Lok dataformat' (pijltje naar beneden).
Ga naar de lijst met dataformats (pijltje naar rechts).
Scroll naar het dataformat '= DCC 28'
Bevestig je keuze met 'de Enter-knop'; er komt nu een * achter het data format te staan.
Toets weer op 'de Menu-knop'om weer naar het normale menu te gaan.
*(dit verslag is bedoeld als persoonlijke weergave van een inbouwervaring voor de ESU-decoder 54610. Lokaalspoor 6 is geen expert op dit gebied, en aanvaart daarom geen enkele aansprakelijkheid voor het bovenstaande verslag)
3 opmerkingen:
Hoi Ad,
Rijdt deze lok met jouw aanpassingen nu goed? Bij mij blijven de (3) 1100 vaste bezoekers van de vitrinekast, ze blijven haperen. Anti-slipbandjes vervang ik alleen als ze echt kapot zijn (verdwenen), koolborstels vervang ik meestal ook niet. Maar de meeste van mijn loks rijden dan ook weinig tot heel weinig.
Vr gr
Frank
Frank,
De NS 1139 rijdt met deze instellingen goed. De instellingen kunnen nog wel wat verfijnd worden. Van haperen heb ik bij deze 1100 ook behoorlijk last gehad. Is nu met deze instellingen over.
Heb voor de BR 221 vandaag bij de Modeltreinexpress in Vlaardingen ook een ESU 54610 decoder met permanent magneet 51962 en contra stekker 51950 besteld.
Frank,
Wat de kool borstels betreft; bij het schoonmaken moesten de koolborstels worden verwijderd. Er is toen een stukje van een van de borstels afgebroken. Daardoor waren ze niet gelijkmatig afgesleten en liep de motor na montage erg onregelmatig. Daarnaast had ik tijdens de eerste proefritten erg veel vonnkjes en reed de trein erg haperend. Ik had de indruk dat de stroomtoevoer erg instabiel was.. De loc is al meer dan twintig jaar oud en nog nooit zijn de koolborstels en het sleepcontact vervangen. Na vervanging ging de loc beter rijden en was het vonken nagenoeg over. Met de antislipbandjes wacht ik voorlopig nog. De twee lampjes voor de verlichting moet ik nog vervangen. Daar is hier in de buurt lastig aan te komen. Ik zal deze week een filmpje van de rijdende 1139 op het weblog zetten.
m.v.g.
Ad
Een reactie posten