maandag 3 december 2012

ESU Lokpilot 54610 inbouwen (1)

*Het moest er dan maar een keer van komen. De NS 1139 reed al een poosje niet meer de oude decoder; waarschijnlijk opgeblazen...

De kap eraf en dan wordt de chaos zichtbaar. Ik moet toegeven dat ik deze chaos zelf heb veroorzaakt. Maar eerlijk is eerlijk, de loc heeft op deze manier een tweetal jaren trouwe dienst bewezen. Moet nog extra bij worden vermeld dat deze decoder dienst deed als als een soort ruil brain. Ik gebruik maar even een Engelse term, omdat de Nederlandse term al helemaal niet klinkt en het staat ook beter eigenlijk. 
Dat er met deze 1139 zeer veel is gereden, mag blijken uit deze foto van de onderkant. De sleper is aan vervanging toe. De wielen die voor de massa moeten zorgen zijn wat vervuild; om over de tand wielen nog maar niet te spreken. 

Dat de 1139 niet meer tot de jongste gerekend mag worden, kun je goed zien aan de onderkant van het motorblok. De loc was dringend aan een grote revisiebeurt toe.
Het motorblok dus maar uitgebouwd. Op zich geen halswerk; maar het is wel handig om van elke demontage stap even een foto te maken.

Dit uitgebreide fotoverslag is daar een stille getuige van. Nou ja, stil is misschien niet de juiste term. Maar, zoals onze nationale belastingontvanger het in zijn reklame spotje placht te zeggen; leuker kan ik het niet maken.
Dus nu ligt de heleboel uit elkaar. De volgende stap is het schoonmaken. In dit geval geen overbodige bezigheid. Bij het bekijken van bovenstaande foto blijkt de bewering 'terughoudend te zijn bij het smeren' een waarheid als een  koe. Het motorblok was baggervet en daardoor extra vervuild.
Het beste kun je zo'n rijdende sm(b)eerput in de ultrasoonreiniger te kunnen reinigen; maar op de een of andere manier durfde ik dat (nog) niet aan. Ik heb het dus op mijn geheel eigenwijze gedaan. Het resultaat mag er zijn! Ook het andere draaistel (met de massawielen) werd gereinigd. Na montage bleek dit een wijs besluit. De rijeigenschappen  waren aanzienlijk verbeterd.
Voordat de nieuwe decoder ingebouwd werd, nog even controleren of de motor een permanent magneet  met een 5-sterren anker bezit .  Dat was gelukkig het geval.
Het inbouwen van de ESU Lokpilot 54610 decoder is op zich niet moeilijk. Een goede handleiding in het Duits/Engels wordt meegeleverd. Wil je een Nederlandse handleiding, dan schijn je die bij de importeur voor de BeNeLux op de website te kunnen downloaden. Zelf heb ik dat niet gedaan. Ik heb mijn heil gezocht bij het 3-railforum. Daar hebben ze me prima advies gegeven. Op het '3-railforum wiki' vind je een beschrijving van het hele proces. Ik heb er in ieder geval veel plezier aan gehad.
De ESU Lokpilot 54610 wordt standaard geleverd met een 8 polige stekker. Die heb ik er af geknipt. Een volgende keer doe ik dat niet meer; ik bestel  dan een NEM 652 contrastekker bij de Lokpilot 45610. De bedrading van de 54610 is nog dun en kort; daar best wel kwetsbaar bij het solderen. Een contrastekker verhoogt de kostprijs; maar maakt het monteren wel relaxter. Daar komt nog een voordeel bij; de decoder vervangen is dan een kwestie van uit/inpluggen van de stekker.
De 1139 rijdt weer. Nog niet helemaal zoals ik zou willen. Een kwestie van goed instellen met behulp van een Mobile-Station en een programmameerspoor.

Inregelen van de decoder 54610
Op de website van de ESU-importeur voor de BeNeLux vond ik de 'Parameter-Datenbank für ESU-Lokpilot. Dit document is afkomstig van www.mist7.de, (Märklin Insider Stammtisch  Raum 7) Op pagina 6 van 12 vind je de onderstaande gegevens:
  • Märklin
  • Artikel nr.: set 800
  • Spoorwegbedrijf/Loc-serie: NS/1100
  • CV2:    3
  • CV3:    4
  • CV4:    3
  • CV5:  38
  • CV6:  22
  • CV51:40
  • CV52:20
  • CV53:40
  • V (voorbeeld): 135 km/h
  • V (max): 132 km/h
  • V 1/2)  68 km/h
  • Opmerkingen: hoog vermogenaandrijving uit #60904
  • Auteur: Hans-Hermann Kiltz

*(dit verslag  is bedoeld als persoonlijke weergave van een  inbouwervaring voor de ESU-decoder 54610. Lokaalspoor 6 is geen expert op dit gebied, en aanvaart  daarom geen enkele aansprakelijkheid voor het bovenstaande verslag)





1 opmerking:

FRANK103 zei

Mooi dat de ombouw is gelukt! De V4 decoder van ESU is lastiger in te stellen dan de V3, Harlaar heeft daarom geadviseerd om de MFX decoder te kopen, en dat bleek dus, volgens toelichting op het 3railforum, ook weer een V3 te zijn. Maar goed, dat instellen moet te doen zijn, vooral de lastregeling uitzetten scheelt al een boel.
NB 1 stekkertjes zorgen voor storingen, misschien kan je dan wel de decoder makkelijk omwisselen, als de lok het doet ga je dat toch nooit doen?
NB2 De Zwitserse HAG lok ga ik dus ombouwen met een MFX decoder, zo veel vertrouwen heb ik nog niet in de V4 decoder...