maandag 28 februari 2011

Baan in uitvoering 013


Het is al weer poosje geleden sinds het vorige bericht. In deze tijd ben ik druk beziggeweest met het aansluiten van de stroom. Om een stabiele stroomvoorziening te realiseren, is er voor gekozen om de 1.80m een aansluitpunt te realiseren.

Er zijn drie aansluitbloks (Viessmann) voor de basisbaan. Nummer 1 krijgt zijn voeding direct van de Intellibox. Blok 2 en 3 worden afgetakt van vanaf nummer 1.

Elk aansluitpunt krijgt een nummer gerelateerd aan het aangesloten blok.. Bijvoorbeeld aansluitpunt 3.2: blok 3, aansluitpunt 2.
De draden zijn met tieribs onder de baan opgehangen en moeten nog verder 'gebundeld' worden.

NS loc 1139 is hier bezig met het rijden van testrondjes.

Ook ander materieel rijdt regelmatig haar rondjes over de baan.


De volgende stap is het aansluiten van de decoders voor de magneet artikelen (de wissels en seinen). Daarnaast gebruik ik terugmeldmodules voor de de onderbaan, om straks de treinen 'ondergronds' te kunnen volgen. De decoders die ik gebruik zijn van Viessmann: wissels en seinen: nr. 5211, stopsecties (ondergronds, zonder lichtseinen): nr. 5213 en terugmeldmodules nr 5217.

Voor de digitale besturing maak ik, naast de Intellibox in combinatie met (Uhlenbrock) Fred, gebruik van de Märklin besturingssoftware. Helaas wordt deze software al een paar jaar niet meer geupdated. Gebruik van de software is mogelijk zolang de software nog op de computer werkt.

Mooi bij de Märklin besturingssoftware is de mogelijkheid van gebruik van een videorijregelaar. M.b.v een webcam wil ik straks 'zicht' hebben op de treinen in het schaduwstation.

Geen opmerkingen: