vrijdag 24 december 2010

Baan in uitvoering 012


Onder de treintafel een blik op de k(r)ampeerinventaris. Dit is een heuglijk moment; de railbedding van niveau 0 en een aanzet voor niveau is klaar. De rails ligt nog wel los. Alles past en dat valt mee. Het is de investering van een ontwerpprogramma waard geweest.

Het laatste deel dat ik nog moest 'bebedden', was het driesporig schaduwstation. Het schaduwstation ligt aan de voorzijde. Ik hoop het daardoor eenvoudig bereikbaar te houden bij storingen en ontsporingen.
Het schaduwstation doet meteen dienst als een soort keerlus. Treinen die door het schaduwstaion rijden komen in tegenstelde richting weer bovengronds.

De volgende stap bestaat uit bekabeling, regelen/ testen van de stroomtoevoer en de beveiliging van niveau 0. Dat zal nog een behoorlijk pittige klus worden. Pas daarna wil ik verder gaan met de bouw van niveau 1. Binnenkort hoop ik dus weer eens echt digitaal te kunnen rijden. Een grootdeel van mijn spoorweg materieel heeft nog niet veel (k)m's gemaakt.

2 opmerkingen:

FRANK103 zei

Ziet er goed uit Ad! Testrijden is zeer belangrijk, straks kan je er niet meer goed bij! Iets wat ik ook niet gedaan heb en laatst heb gezien bij lokkie: verlichting in het schaduwstation aanbrengen. Ik kan nu 's avonds vaak niet zien welke lok (blauwe of grijze 1200) er voor een sleep staat en moet dan op de gok een loknummer selecteren (6021 centrale). En dat gaat wel eens fout :-(

Ad zei

Ha Frank,
Verlichting overweeg ik inderdaad ook. Ben nu begonnen met het aansluiten van de bedrading voor de voeding van de baan en de decoders voor wissels seinen ed. Ga dat ook in de tekening van het ontwerpprogramma verwerken. Op dit momment loop ik tegen kortsluiting doordat er 'ergens' twee stukken rails niet helemaal jofel aangesloten zijn. Dan is bijv. een contactpuntje iets verbogen en dat maakt dan net sluiting. Een helekus om zoiets te vinden. Voor de decoders, seinen wissels maak ik een apart stroom circuit. dat schijnt in de praktijk een hoop ellende tevoorkomen.