zaterdag 27 november 2010

Baan in uitvoering 011


De railbouw ploeg komt er aan! Momenteel wordt er gewerkt aan het aanbrengen van een kurkbedding onder de Märklin k-rails. In eerste instantie was ik begonnen met de kurkbedding van Heki. Deze had ik al zeer lange tijd geleden voor dit doel aangeschaft.

De Heki-kurkbedding is prima te verwerken, maar wel vrij kostbaar. Op dit moment is het vrij lastig te verkrijgen. Daarom heb ik een rol kurk van 8m lengte aangeschaft. De kurk heeft dezelfde dikte als de Heki-kurkbedding. De middellijn van de rails staat met potlood op het plaatmateriaal getekend. De kurk wordt in stroken van 2,2cm breed en 50cm lengte gesneden. Daarna wordt de kurk in twee stroken tegen de middellijn met waterresistente houtlijm geplakt. Na het lijmen klop ik de stroken met een hamer. Als laatste zet ik de stroken met punaises vast. Als droogtijd houd ik ongeveer een dag aan.

Ook het leggen van kurk in de bochten gaat prima, mits je maar een hartlijn (middellijn) met potlood op het plaat materiaal hebt getekend.

De kurkrol is 8m lang en 50cm breed. Het is wel veel grover van struktuur als de kant- en klare Heki-kurkbedding. De zijkanten lopen niet schuin af; maar zeker voor de niet zichtbare delen is het een voordelig alternatief.


En zo vordert de baanploeg weer een stukje...

2 opmerkingen:

FRANK103 zei

Ziet er goed uit Ad! Zelf ben ik ooit op zoek geweest naar kurk, maar hier in de buurt hadden ze het niet. Maar als zelfs Heki niet meer te koop is, wordt het wel hachelijk hoor!

Ad zei

Frank,

Heki is nog wel te koop. Alleen de dichtsbijzijnde treinenwinkel vindt het te onvoordelig om te bestellen. De bestelkosten schijnen nog al hoog te zijn. Dan moet er een grote hoeveelheid besteld worden, wil het nog lonend zijn (heb ik me laten vertellen).