zaterdag 29 maart 2025
NS Sprinter gerevitaliseerd
De NS Sprinter van Fleischmann (1470) was in 1989 mijn allereertse digitale treinstel. Mijn treinencollectie was tot dat jaar een allergaartje van diverse spoorweg maatschappijen; de Märklin M-rails leverde veel sluiting op. Ik heb toen het rigoureuze besluit genomen om opnieuw te beginnen. Op de NS 1139 na heb ik al mijn locs en rails verkocht en ben toen overgestapt op K-rails en digitaal. De NS 1139 werd omgebouwd naar digitaal, de NS Sprinter werd direct (nieuw) van een decoder voorzien. De stap was echt rigoureus; want ik begon toentertijd met een cirkel 2221 K-rails, een NS 1139 en een Sprinter
Al snel kwamen er wissels bij en de baan breidde zich steeds verder uit. Alleen een aantal jaren geleden begon de Sprinter steeds slechter te rijden. Twee jaar gelen besloot ik de Sprinter te laten repareren en van Binnenverlichting te laten voorzien. Begin dit jaar is de Sprinter naar Domburg Trainsupport gebracht en heeft daar een uitgebreide revisie ondergaan.
In eerste instantie zou de motor worden vervangen; dit bleek niet nodig. De motor is grondig schoongemaakt en van nieuwe koolborstels voorzien. Er is een nieuwe decoder ingebouwd (ESU Locpilot 5.0) en er zijn twee lichtstrips t.b.v. de binnenverlichting ingebouwd. De lichtstrip in de motorwagen is analoog en wordt door de locdecoder aangestuurd. De lichtstrip in de bijwagen heeft een ingebouwde functiedecoder en stuurt de binnenverlichting de front-/sluitverlichting van de bijwagen aan. De bijwagen is door de gebruikelijk tweepolige stekker met de motorwagen verbonden en alle functies zijn met hetzelfde decoderadres te regelen. Al met al ben ik zeer tevreden over de manier waarop Domburg Trainsupport uit Ermelo e.e.a. heeft gerealiseerd.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Mooi dat de sprinter het nu wel goed doet, ik moet die van mij weer eens op de baan zetten. Die was ooit omgebouwd naar digitaal door keuterman, maar rijdt ook maar matig.
@ Frank 103: Mijn Sprinter reed al hortend en stotend en maakte een verschrikkelijk kabaal. Ik vond het nog wel een leuk treinstel en besloot 'm te laten reviseren en van binnenverlichting voorzien. Het heeft wel het een behoorlijk prijskaartje; maar dat komt vooral omdat ik een grondige revisie /update heb laten uitvoeren. Het arbeidsloon viel mij erg mee. Als je de reparatie op projectbasis laat verrichten dan been je snel aan de beurt; maar betaal je wel gewoon het volledige uurloon. Ik heb er voor gekozen om het bij oproep te doen. Ze bundelen dan een aantal reparaties en die worden dan in voor hen gunstig ogenblik uitgevoerd. Dan zijn de kosten lager, maar moet je wel veel langer wachten.
Bij mij heeft zo'n anderhalf jaar geduurd, voordat ik een oproep kreeg om het treinstel op te sturen. Op de website van Domburg Trainsupport kun je richtprijzen zien; op die manier kun je van tevoren een idee van de kosten krijgen.
Een reactie posten