woensdag 15 november 2023
Een en al bedrijvigheid op de baan van Hans
Vandaag ben ik bij Hans op bezoek geweest. Hans is al sinds 1955 met modelspoor bezig!
Hij heeft al diverse banen gebouwd. Maar dit is toch wel de grootste. De oorsprong van de baan begint zo'n 17 jaar geleden.
Dat Hans een veteraan is op het gebied van modeltreinen, kun je aan de vele details op de baan zien.
Zijn baan is niet specifiek gebonden aan een tijdperk, land of spoorwegmaatschappij.
Op dit moment is al het elektrisch materieel van de baan aan het verdwijnen. De accenten liggen op diesel- en stoomtreinen.
Stiekem staat er hier en daar nog wel wat elektrisch materieel op de baan verstopt; maar het wordt steeds minder.
Een echte blikvanger is het grote station (Bonn?) met op een lager gelegen niveau het busstation.
Hans denkt ook aan het milieu, dit is een nieuwe aanwinst op zijn baan: de gft-stortplaats van de VAM (geheel eigen fabrikaat). Hans heeft op ingenieuze wijze kunnen voorkomen dat er geen composteringsluchtjes rondom de stortplaats hangen. Dit tot grote blijdschap van de Preisers, die in de buurt wonen.
Maar er is meer bedrijvigheid langs de rails. Een emplacement om vee te verladen. Hier brengt de firma Mammoet ook zijn zware ladingen voor verder vervoer per trein.
Veel gebouwen en scenes zijn zelfbouw.
Dit station met modern vormgegegven overkapping en lift is door Hans zelf gebouwd.
Andere gebouwen past hij aan de eisen van deze tijd aan (zonnepanelen).
De zelfgebouwde pont brengt wagons naar de overkant van het water.
Dan is er ook nog de draaischijf met locloods.
Zo waan je je ergens in het oosten van ons land,
om even later door een dal te rijden, met zicht op de alpen.
Een aantal Preisertjes heeft een volkstuintje langs de rails en brengt daar veel vrije tijd door (de Preiserkindertjes hoor je niet klagen als de bonenoogst dit jaar overvloedig is).
Het vee van boer Heinz kijkt niet meer op van een voorbijrazende trein...
De Weense tram rijdt zijn route door de stad.
Het is al tegen sluitingstijd. Er is niet veel winkelend publiek meer op straat.
De vlaggen in de diplomatenwijk zullen voor het donker volgens protocol worden gestreken.
Dat Hans werk maakt van de de-elektrificatie van zijn spoorbaan, mag duidelijk zijn op het bovenstaande filmpje van zijn hand: de afvoer van een elektrisch treinstel naar de sloper.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
3 opmerkingen:
Leuke foto’s van de baan van Hans, vooral foto 4 met de McDonalds is heel smaakvol! Waarom Hans afscheid neemt van zijn elektrische treinen snap ik niet, dan mis je toch veel treinstellen en bijvoorbeeld de 1200. Ik zou me niet druk maken over de aanwezigheid van bovenleiding, het gaat om een hobby!
@Frank, bedankt voor je opmerkingen. Het antwoord op de de-ekektrificatie kan ik je niet geven. Dat kan Hans je beantwoorden.
Tip voor vandaag (black friday), op de site van rail magazine is het boekje over rrf in de aanbieding voor 5 euro.
https://railmagazine.nl/winkel/tien-jaar-rrf-in-nederland-verschijnt-binnenkort/
Ik heb er een besteld!
Een reactie posten