zaterdag 16 februari 2019

DIE REISE NACH WIEN UND ZURÜCK (1)

NACH WIEN...


Bevriend modelspoorder Jan vertelde mij zo'n vier maanden geleden, dat zijn dochter een half jaar in Wenen ging studeren. Hij zou haar met de auto gaan brengen. Maar moest dan alleen terug. Of ik geen zin had om met  het vliegtuig naar Wenen te komen en dan samen met hem weer terug naar huis te rijden. Onderweg konden we dan wat interessante spoorse zaken bekijken. Een soort modelspoor- studiereis dus.


Zo eind december 2018 gingen we een concreet reisplan maken. Het vliegtuig bleek niet zo'n geweldig idee te zijn  (ongunstige vertrek- en aankomst tijden op de betreffende datum). Toen heb ik eens op NS-International gekeken naar de mogelijkheden per trein. Dat bleek een schot in de roos!
Met de ICE vanaf Utrecht Cs naar Wenen Hbf. En dat in een kleine twaalf uur. Moet toch genieten zijn voor een spoorwegliefhebber!? Voor de kosten hoef je het niet te laten; vergelijkbaar met een vliegtuigticket (incl. bijkomende kosten). Milieu verantwoord en veel waar voor je geld ( iets minder dan twaalf uur reistijd i.p.v. ongeveer anderhalf uur met het vliegtuig).

Eindelijk is de vertrekdag aangebroken. 's Morgens voor dag en dauw op. Met de Intercity naar Utrecht. 
Het is nog donker als ICE 121 het station van Utrecht Cs uitrijdt, op weg naar Frankfurt Hbf. (Main), mijn eerste overstap station. Nog maar net zit ik in de ICE, of daar verschijnt op NS-International app de mededeling, dat overstappen niet mogelijk is... Later blijkt er een trein op het traject naar Köln stil te staan. Dat betekent in totaal 50 minuten vertraging, met gevolg het missen van de overstap in Frankfurt op ICE 621. Het treinpersoneel gaat voor de reizigers op zoek naar alternatieven
Als we in Köln Hbf een poosje moeten wachten, komt ICE 621 aan de andere kant naast ons staan. ICE 121 vertrekt uit Köln Hbf; ICE 621 volgt dezelfde route en heeft dus ook vijftig minuten vertraging.


Onderweg wordt een deel van de vertraging ingehaald. I.p.v. Frankfurt Hbf. moet er op Frankfurt Flughafen over worden gestapt . 
De reis gaat dan met ICE 621 naar Nürnberg Hbf. Met nog slechts een kleine vertraging kom ik in Nürnberg aan. Dat betekent, dat ik ICE 93 naar Wien Hbf. ruimschoots haal. Stipt om 17:45 u. (geplande aankomsttijd) kom ik op Wien Hbf. Komt alles nog goed; zeker dankzij de inzet van het treinpersoneel van ICE/NS-International.
Samen met Jan ga ik eerst een hapje eten en dan naar het hotel. De volgende dag weer terug met de auto en dan begint het volgende deel van onze gezamenlijke modelspoorstudiereis. Hier kunnen we studiepunten mee scoren!😉


2 opmerkingen:

FRANK103 zei

Een zeer doordacht en verantwoord uitstapje Ad, ben benieuwd naar de spoorgerelateerde uitstapjes onderweg naar Nederland.

Ad zei

Frank, soms komen verschillende zaken op een mooie manier bij elkaar. Daar kon deze modelspoorstudiereis ontstaan. Uiterst verantwoord, tot aan de eenvoudige voedzame maaltijden toe.