Baansignalering en ontkoppelrails
Het is alweer een poosje geleden, dat ik een blog over de vorderingen van de bouw aan de Lokaalspoor 6-baan heb geplaatst . Op dit moment wordt er gewerkt aan de kurkbedding van het stations emplacement. Daarnaast is er ook nagedacht over de plaatsing van de lichtseinen en de ontkoppel rails.Wat de lichtseinen betreft, wordt er nog gebruik gemaakt van de oude generatie lichtseinen. Er waren al een aantal lichtseinen op voorraad en via Marktplaats konden er nog een viertal worden bijgekocht. De opzet van de beveiliging is niet helemaal werkelijkheidsgetrouw. Ik heb gekozen voor een compromis. Dat heeft twee redenen. Enerzijds om het betaalbaar te houden en anderzijds omdat ik met Nederlands, Duits, en Belgisch materieel rijd.
Het Nederlandse seinstelsel vormt het uitgangspunt. Er wordt dus geen gebruikgemaakt van voor seinen (zoals bijv. in Duitsland). De seinen 7240 en 7241 zijn hoofdseinen (inrij seinen) en voorsein tegelijk en worden gevolgd door de seinen 7239 (alleen hoofdsein en uitrijsein).
Er wordt gebruikgemaakt van de Märklin seinen 7239 (5), 7240 (2), 7241 (1) en 7242 (1).
De lichtseinen worden alleen op het zichtbare gedeelte van de baan gebruikt. Voor het ondergrondse gedeelte wordt gebruik gemaakt van virtuele seinen.
De seinen krijgen de volgende taakverdeling
- 7239: uitrij seinen (wachten/rijden)
- 7240: beveiliging bij splitsingen / inrijseinen emplacement (wachten/langzaam rijden)
- 7240: inrijsein station (wachten, langzaam rijden, rijden)
- 7242: dwergsein; beveiliging rangeeremplacement (wachten/langzaam rijden)
De plaatsing van lichtseinen en ontkoppel rails heb ik zo economisch mogelijk gedaan; hetgeen in het grootbedrijf ook gebeurt. Waarschijnlijk ben ik nog wel even bezig met deze fase. Nadat alle seinen en ontkoppel rails zijn geïnstalleerd, de baansignalering op computer is aangesloten; moet er nog worden proefgereden. Daarna wordt alles definitief bevestigd.
2 opmerkingen:
Een deel van het knutselwerk aan een spoorbaan is niet zo weblogwaardig, zo plaats ik ook weinig berichten over de spoortafel van neef Erik, terwijl we daar toch iedere week aan het werk zijn. Het aansluiten van bezetmelders en wissels gaat ook weken duren, daar zal ik ook weinig over plaatsen. Het verbaast mij dus niet dat het hier zo nu en dan stil is.
Op mijn spoorbaan staan wel een 4 tal seinpalen (7039). Ze zetten een stuk rails stroomloos, maar hebben eigenljk alleen een decoratieve functie. Bij neef Erik komen geen seinpalen, de besturing van de spoorbaan wordt helemaal geregeld door de computer, seinen hebben geen functie. Misschien zal hij ook in de zichtbare sporen een enkel sein plaatsen, maar dat wordt 2018 voor w zover zijn.
Frank, op de Lokaalspoor 6-baan hebben de seinen ook vooral een decoratieve functie. Ik had er een vijftal al heel lang liggen en koon er nog 4 voor een aardig prijsje op de kop tikken. Dus daarom zet ik ze nu in. Vond het wel weer tijd om een blog te plaatsen. Dit was een mooie aanleiding. Ben benieuwd naar de vorderingen van de baan van Eric.
Een reactie posten