- Een wensmodel betekent in algemene zin; een locomotief, treinstel, wagon door vele modelspoorders gewenst, maar nog niet door de modelspoorindustrie op de markt gebracht.
- Het begrip wensmodel kan ook in de persoonlijke sfeer worden op gevat; het is een model dat misschien wel wordt geproduceerd, maar om een bepaalde reden niet bereikbaar is.
De laatste waren er op Marktplaats regelmatig exemplaren van de TEE/RAm van Märklin te koop, maar steeds iets te duur, te oud, te ver weg om tot aankoop over te gaan. Een paar weken geleden stond er een op Marktplaats, in de omgeving te koop. Een bod gedaan, geen reactie... Afgelopen weekend nog eens naar de verkoper gemaild. We waren het uiteindelijk betrekkelijk snel eens. Zaterdagavond in de auto gestapt en het treinstel opgehaald. En nu ben ik de trotse bezitter van de RAm/Tee 1 - Märklin 3471!
Het model
De RAm/TEE 1 Märklin 3471 is de Delta uitvoering van dit treinstel. Het model is door de vorige eigenaar voorzien van een hoogvermogen (motor)ombouwset met bijbehorende decoder. Rijden gaat prima. Het treinstel is van binnenverlichting voorzien. Voor dit moment zijn de specificaties prima. In de toekomst behoort een andere MFX-decoder met meer (geluids)opties tot de mogelijkheden.
Geschiedenis van de Trans Europa Express
Na de tweede wereldoorlog was er grote behoefte om snel en comfortabel te reizen door Europa. Het weg- en vliegverkeer ontwikkelden zich in ras tempo. De spoorwegen moesten met een nieuw concept komen, dat met de auto en het vliegtuig te kunnen concurreren. De toenmaligeNS directeur Den Hollander schijnt de bedenker te zijn van het begrip 'Trans Europa Express'. Een trein waarmee je op een comfortabele manier door Europa kon reizen. Niet gehinderd door landsgrenzen en van alle gemakken voorzien. Samen de met deZwitserse SBB heeft de NS toen het dieseltreinstel RAm/TEE 1 ontwikkeld. Een dieseltreinstel, dus niet gehinderd door de grote diversiteit stroomsystemen/voltages in Europa.De RAm/TEE 1
Er zijn destijds 5 treinstellen van de Nederlands/Zwitserse Trans-Europa Express (TEE) aangeschaft. Ze reden voornamelijk op het traject Zürich-Amsterdam als 'TEE-Edelweiss'. De drie diestelmotoren in de motorwagen , vermogen totaal 1.700 kW, zorgden voor een topsnelheid van 140 km/h. De ramen in de trein kon niet worden geopend, omdat het treinstel volledig airconditioned was. Zoals gebruikelijk bij TEE-treinen kon je alleen eerste klas reizen. Er waren 114 zitplaatsen in het treinstel In het restauratiegedeelte konden 32 gasten plaatsnemen.
De treinstellen werden in principe vierdelig ingezet: de motorwagen, het coupérijtuig, het restauratierijtuig en een salonrijtuig met de tweede cabine.
Nadat in 1971 een treinstel van de SBB door ongevalschade was uitgevallen werden de overige vier treinstellen in de jaren 1976/77 aan het Canadese 'Ontario Northland' verkocht en volgens Noordamerikaanse voorschriften omgebouwd. Rond 1980 werden de motorwagens vervangen door locomotieven van General Motors, die beter bestand waren tegen de koude Canadese winters. Tot 1992 hebben de treinstellen in Canada als 'Nothlander' gereden.
Van de oorspronkelijke 5 NS/SBB RAm / TEE 1 treinstellen waren er drie eigendom van de NS en twee van de SBB.
2 opmerkingen:
Gefeliciteerd met deze mooie aankoop die eigenlijk op geen enkele modelspoorbaan mag ontbreken. Ik zelf heb ook deze 3471, maar dan nog helemaal origineel, waar je niet heel gelukkig van wordt want die delta decoder is geen topper. Ben dus heel benieuwd hoe jouw lok rijdt! Met vriendelijke groet,
Frank
Frank, bedankt.ik vind ook dat de RAm/TEE 1 op geen enkele Nederlandse baan mag ontbreken. De Locstop (geldt ook voor treinstellen) is dus even kordaat ter zijde geschoven. Zoals de trein nu rijdt, ziet het er goed uit. Ik moet de motorwagen nog wel even een keer openen om het adres te veranderen. Maar aan de buitenkant ziet alles er prima uit.
Een reactie posten