Toelating
Het gaat hier om een verbouwde DELTA-loc. De loc is met de 60760 Set Digitaal hoogvermogen-aandrijving uitgerust. In het verleden heeft de NS 1139 op het Lokaalspoor ook met deze set rondgereden. De decoder bleek geen succes en is al spoedig door vervangen door een ESU-decoder. Eerlijkheidshalve moet wel gezegd worden dat dit de eerste loc was, die een dergelijke transplantatie onderging... Misschien wordt het met deze Vlaamse reus wel een succes en anders volgen we dezelfde procedure als bij de NS 1139.
Feiten over de NMBS/ SNCB serie 5500
In het begin van de jaren 60 zocht deNMBS/ SNCB naar een verbeterde versie van de serie 54. (Bolle Neuzen). Dat leidde in de jaren 1961 - 1962 tot de ontwikkeling van de serie 55 Ook de CFL (Luxemburg) bestelden 20 machines als serie 1800. Voor de NMBS/SNCB zijn er in totaal 42 gebouwd. Acht locs van de serie 55 kregen een uitrusting voor elektrische treinverwarming. Deze waren bestemd voor het reizigersverkeer tussen Luik en Luxemburg.
.
Het aandrijvingsconcept is dieselelektrisch. Het motorvermogen bedraag tussen de 1595 en 1950 pk, afhankelijk van de uitvoering. De locs wegen 110 ton, de maximum snelheid bedraagt 120 km per uur.
NMBS/SNCBserie 5500 / CFL serie 1800 op YouTube
NMBS/SNCBserie 5500 / CFL serie 1800 op YouTube
3 opmerkingen:
Ik vind dit een erg fraaie lok, die zou bij mij op de spoorbaan ook niet misstaan. Naast een bolle neus (nohab). Die 60760 decoder zou ik vervangen voor een Esu, bij mij hebben de 60760 veel last van alzheimer en staan ze op iedere wissel stil.
Frank, ik vind het inderdaad ook een prachtige loc. Heb tot op heden nog geen problemen met de decoder uit set 60760. Wacht met vervangen totdat de decoder defect is. De Bolle Neus en nog een Belgische diesel staan ook op mijn wensenlijst.
Een reactie posten